HDMI 2.1 چیست و چه کاربردی دارد؟

0

هرآنچه که باید در باره HDMI 2.1 بدانیم

در حال حاضر اکثر دستگاه‌ها ضبط و پخش تصویر از HDMI نسخه 2.0 پشتیبانی می‌کنند که البته در سال ۲۰۱۸ شاهد مهاجرت به نسخه 2.1 خواهیم بود. اما تائیر HDMI 2.1 بر روی شما چگونه خواهد بود؟ تغییرات اندک است. شاید نگران این موضوع باشید که نمی توانید تلویزیون خودتان را به HDMI 2.1 ارتقا دهید اما نگران نباشید! چرا که نیازی به آن ندارید.  دلیل این امر آن است که عرضه به‌روزرسانی جدید برای HDMI با آینده‌نگری ویژه‌ای صورت خواهد گرفت و فرمت ها و رزولوشنهای پشتیبانی شده توسط این نسخه تا سالها در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

تلویزیون های تولیدی در سال 2018 به احتمال زیاد از HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند که این خبر خوبی برای کاربران می باشد. پشتیبانی از این نسخه به این معنی نیست که شما هم باید تلویزیون خود را برای پشتیبانی از HDMI 2.1 ارتقا دهید چرا که قابلیت های آن به صورت کامل و حرفه ای مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. اما قابلیت های جدید HDMI 2.1 چیست؟

درباره HDMI 2.1

خلاصه قابلیت های HDMI 2.1

اگر حوصله مطالب طولانی را ندارید در زیر قابلیت های HDMI 2.1 را به صورت مختصر بخوانید :

  • کابل های و کانکتورهای آن از لحاظ فیزیکی تفاوتی با نسخه های قبل از خود ندارند.
  • افزایش پهنای باند از 18 گیگابیت بر ثانیه (HDMI 2.0) به 48 گیگابیت بر ثانیه (HDMI 2.1)
  • پخش تصاویر با رزولوشن بالای 10K و فریم ریت 120fps
  • نیاز به کابل‌های جدید برای انتقال رزولوشن‌ها و یا فریم‌ ریت‌های بالاتر

*نکته 1: مشخصات و استانداردهای HDMI 2.1 هنوز در مرحله بررسی قرار دارد و احتمالا در آوریل تا ژوئن ۲۰۱۷ شاهد نهایی شدن این مشخصات خواهیم بود.

*نکته 2: اولین سری محصولات مجهز به این قابلیت جدید احتمالا در اواخر سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهند شد؛ اما اکثر محصولات در سال ۲۰۱۸ به فروش خواهند رسید.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

مقایسه کابل HDMI 2.1

پهنای باند HDMI 2.1

وقتیکه شما رزولوشن سیگنال تلویزیون خود را افزایش می دهید، حجم اطلاعات آن سیگنال هم افزایش می یابد. به عنوان مثال سیگنال تصویر 4K Ultra HD با رزولوشن 2160×3820  پیکسل، دارای حجم اطلاعاتی 4 برابر بیشتر از تصویر Full HD با رزولوشن 1080×1920 پیکسل می باشد. اگر کابل اچ دی ام ای را با لوله مقایسه کنید، متوجه می شوید که برای انتقال سیگنال 4K به کابل قطور تری نسبت به سیگنال HD نیاز دارید که همین امر در صورتیکه نیاز به فریم ریت بالاتری داشته باشید صادق است. برای انتقال تصویر با فریم ریت 60fps به کابل قطور تری نسبت به انتقال تصویر با فری ریت 24fps نیاز است.

 

 

با وجود اینکه اکثر کابل های HDMI امروزی جهت پخش محتویات رسانه ای به خوبی پاسخگو بوده و نیاز کاربران را تامین می کند، اما صنعت تلویزیون بیکار ننشسته و همیشه به دنبال ایجاد فناوری و پیشرفت های تازه است.  به این ترتیب در آینده ای نه چندان دور شاهد نسل جدید تلویزیون ها با پشتیبانی از رزوشولن های بالاتر با فریم ریت های بالاتر مانند تصاویر 8K خواهیم بود. در اینجاست که وجود و عرضه HDMI 2.1 را درک می کنیم. در حال حاضر 99 درصد مردم نیازی به این قابلیت ها نداشته و از این فناوری استفاده نمی کنند اما در آینده ای نه چندان دور که تلویزیون هایی با رزولوشن و فریم ریت 4K120fps یا 8K60fps تولید شوند، نیاز به وجود کابل رابط HDMI 2.1 احساس خواهد شد و کاربرد آن ضروری می شود.

مقایسه تصویر 10k و 8K و 4K

اگر شما هم جزو گیمرهای حرفه ای و یا جزو فیلمبرداران و تدوین گران حرفه ای هستید، این نرخ بالای تصویر وسوسه کننده خواهد بود. در حال حاضر هیچ منبعی جز کامپیوترها توانایی خروجی بیشتر از 60 فریم را نداشته و اساسا هیچ محتوایی (به جز چند فیلم HFR محدود) در این بخش وجود ندارد.

رزولوشن های بالا بسیار جذاب و وسوسه کننده هستند اما در حال حاضر هیچ شرکتی اقدام به تولید و پخش تلویزیون با رزولوشن 8K نکرده است. حتی در صورتی که تولید و فروش این محصولات آغاز شود، چندین سال طول خواهد کشید تا دسترسی کافی به محتویات سازگار با این تلویزیون‌ها فراهم شود. در حال حاضر محتوای 4K  کافی هم در بازار وجود ندارد و از همین رو راه زیادی تا عرضه محتویات 8K خواهیم داشت.

کابل HDMI 2.1

قابلیت های HDMI 2.1

برخورداری از رزولوشن و فریم ریت های بالا جزو قابلیت جذاب این نسخه HDMI هستند اما در کنار آن ها بعضی از قابلیت ها و اصلاحات مفیدی شکل گرفته که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

بررسی مهم ترین تغییرات HDMI 2.1

  • پشتیبانی از رزولوشن های بالاتر تصویری با نرخ تصویری تازه 8K60Hz و 4K120Hz که امکان پخش تصاویر با جزئیات بیشتر و نمایش نرم حرکت های سریع همراه با جزئیات آن را دارد. همچنین پشیبانی از رزولوشن تصویری 10K از دیگر قابلیت های این نسخه می باشد که قابلیت استفاده های تجاری و صنعتی پخش تصویر را فراهم می سازد.
  • پشتیبانی از سیستم تصویری HDR که قابلیت پخش و نمایش تصاویر با عمق ، جزئیات ، روشنی و تاریکی و وسعت رنگ بیشتر را در هر فریم از تصویر فراهم می کند و جذابیت ویژه ای به تصویر می بخشد.
  • پشتیبانی از سرعت بالای انتقال تصویر که امکان انتقال با پهنای باند 48Gbps را فراهم می کند که توسط آن می توانید تصاویر تا رزولوشن 8K با سیستم تصویری HDR و بدون فشرده سازی را در اختیار داشته باشید. همچنین این قابلیت باعث کاهش EMI (مخفف عبارت electro-magnetic interference و به معنی تداخل الکترو مغناطیسی) می شود که تداخل با دستگاه های بی سیم نزدیک را کاهش می دهد.
  • پشتیبانی از eARC که از پیشرفته ترین فرمت های صوتی با بالاترین کیفیت پشتیبانی می کند و اتصالا آسان بین دستگاه پخش ویدئویی و صوتی را فراهم می سازد.
  • برخورداری از ویژگی پیشرفته تازه سازی نرخ تصویر (Refresh rate) که سطح بالایی از حرکات صاف و یکپارچه و انتقال برای بازی، فیلم و ویدئو را فراهم می کند. این ویژگی شامل موارد زیر می شود:س
    • پشتیباتی از VRR ( مخفف عبارت Variable Refresh Rate و به معنی نرخ بازخوانی متغیر) که باعث کاهش و یا از بین رفتن لگ و تاخیر و پخش نرم تر تصاویر با جزئیات بیشتر در بازی ها می شود.
    • پشتیبانی از QMS ( Quick Media Switching) که باعث از بین رفتن تاخیر در پخش فیلم ها و تصاویر ویدئویی می باشد.
    • پشتیبانی از (QFT (Quick Frame Transport که باعث کاهش تاخیر برای پخش نرم تر تصاویر در بازی ها شده و به صورت real-time با واقعیت مجازی (VR) در ارتباط خواهد بود.
  • پشتیبانی از ALLM (Auto Low Latency Mode ) که اجازه می دهد تنظیمات زمان بندی ایده آل به صورت خودکار تنظیم شود و امکان مشاهده و تعاملی صاف، بدون تاخیر و بدون وقفه فراهم شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.