آیا رزولوشن 4K تمام نیازهای ما را برطرف می کند؟

0

چرا رزولوشن 4K کافی نیست؟

یک تلویزیون 4k بیشتر از 8 میلیون پیسکل به شما می دهد. شاید فکر کنید کافی است اما گاهی بعضی از کاربران تقاضای رزولوشن بالاتر از این را دارند. ما به هدفمان رسیده ایم و امروزه تقریبا همه تلویزیون های جدید از رزولوشن 4K یا همان Ultra HD پشتیبانی می کنند. فیلم و بازی های بیشتری با کیفیت 4K دردسترس قرار گرفه اند حتی دستگاه های صوتی تصویری ارزان قیمت خروجی تصویر 4K تولید میکنند . به جز برنامه های تلویزیونی در حال پخش ،کیفیت 4K امروزه بطور کلی همه جا دردسترس است و مانند گذشته محدودیتی بابت در اختیار داشتن آن وجود ندارد.

درحال حاضر شایعه تولید نمونه های اولیه تلویزیون های 8K پخش شده است و اینکه پورت HDMI2.1 از کیفیت 10K پشتیبانی میکند. این در حالی است که در  حقیقت این رزولوشن ها در تلویزیون های پشتیبانی نمیشوند، حتی تصاویر 4K در بینایی انسان محدود به اندازه صفحه نمایش و فاصله تا صفحه نمایش است. در حقیقت ما به رزولوشن های بالاتر در وسایل و تجهیزات دیگر نیازمندیم. ( درباره HDMI 2.1 و قابلیت آن بیشتر بدانید )

در اینجا چند مثال آورده ایم تا بهتر متوجه شوید:

تکنولوژی واقعیت مجازی یا همان VR

هرچند هیجان اولیه کار با این مدل ابزارها کاهش یافته اما هنوز VR حرفی برای گفتن دارد. چیزی که لازم است بهتر کردن و ارزانتر کردن آن است. یکی از روش های اصلی میتواند ارتقاء آن با بالاتر بردن رزولوشن تصویر کرد.

صفحه نمایشی که به شما نزدیکتر است رزولوشن (وضوح تصویر) بالاتری لازم دارد تا تصویری یکپارچه به شما بدهد. دیدن پیکسل ها بصورت جداگانه تردید و شک  شما به اینکه در دنیای مجازی هستید را کاهش میدهد. ردیابی بهتر و صداهای جهتدار در VR بخوبی اصلاح شده اما تکنولوژی صفحه نمایش به خوبی صدا پیشرفت نکرده است و شاید یک گام عقب تر باشد.

در واقع، آنچه که مورد نیاز است، گوشی هایی با رزولوشن بالاتر است. صفحه نمایش هایOLED در گوشی های Note8 و iPhone X به ترتیب 2,960×1,440 و 2,436×1,125پیکسل هستند، که برای چیزی که در دست دارید کافی است اما اندازه صفحه نمایش آنها برای دیدن از روبرو کافی نیست.

چرا گوشی موبایل؟ این صفحه نمایش ها هنوز پایه ای برای صفحه نمایش در هدست هایVR هستند. گوشی هایی با رزولوشن Ultra HD برای VR فوق العاده مناسب خواهند بود و حتی رزولوشن بالاتر با صفحه نمایش های بزرگتر جذاب تر نیز خواهند بود.

شاید روزی به نقطه ای برسیم که هدست های VR که هرساله عرضه میشوند برای صفحه نمایش OLED سفارشی شوند، اما هنوز راه خیلی طولانی در پیش است.

تصاویر 360 درجه

بازار دوربین 360 به اندازه کافی کوچکتر از بازار دوربین های عمومی است، اما در سال جاری تعداد زیادی از تولید کنندگان جدید و بزرگ دوربین های جدید 360 با قابلیت های جدید را تولید و روانه بازار کردند که باعث فروش بیشتر آن شد.

در اینجا یک ویدیو 360 که به تازگی منتشر شده که به شما تصویری از پتانسیل قدرت این تصاویر ارائه میدهد.

در حال حاضر 2 تا از دوربین ها که یکی Garmin Virb 360 با 5.7k  و یکی GoPro Fusion با 5.2k می باشد، بالاترین رزولوشن را در میان دوربین های مشابه خود دارند. اکثر مدل هایی که در سال 2017 به بازار عرضه شدند قابلیت تصویربرداری با رزولوشن 4K را دارند که از دوربین های قدیمی با رزولوشن 1080p بسیار بالاتر و قوی تر هستند. اما باز هم این رزولوشن ها به 2 دلیل کافی نیستند.

اول اینکه باضبط تصویر360 شما اساساً روی یک قسمت زوم کرده اید. پنجره نگاه شما از زاویه 360 به جهان به طور کلی یک قاب 16×9 است که تقریبا 15 درصد از کل تصویر را شامل میشود (شاید کمی متفاوت تر). هنگامی که تصویر اصلی3,840×2,160  پیکسل با کیفیت 4k می باشد، شما هر بار با کیفیت با رزولوشن 720p می بینید. بنابراین تصاویر 4k از دوربین 360 همیشه با کیفیت پایین تر از استاندارد 4kدیده می شوند. فعلا ابزاردیدن دنیای همه جانبه زاویه 360 همین است.

در اینجا یک نمونه از تصویر 360 و حوزه دید شما آورده شده است:

این یک تصویر 360 کروی است که با دوربین GoPro Fusion گرفته شده و کل تصویر اینجا نمایش داده شده است. در وبسایت هایی که می توانند این مدل تصاویر را نشان دهند، شما بگونه ای تصویر را میبینید انگار در مرکز کره قرار گرفته اید. تصویر برای کل کره 5,760×2,880 پیکسل قابل نمایش دارد اما در هر بار زوم کردن فقط یک قسمت را به شما میدهد که تقریبا 15 درصد کل تصویر یا 2,000×1,120  پیکسل است. (منطقه درون مستطیل سفید) و این باعث میشود که تصویر در مقایسه با تصاویر معمولی با رزولوشن پایین تر که تقریبا معادل 5,760×2,880 پیکسل است بنظر برسد.

حالا ممکن است با خودون فکر کنید چه کسی به تصویر 360 درجه اهمیت میدهد؟

این دیدگاه هم منطقی است، بنابراین اجازه دهید در مورد مطالب مهم دیگری، مانند OverCapture (پیش تولید)، FreeCapture (تولید آزاد) و HyperFrame (قاب اضافی) بسته به شرکت تولید کننده بحث کنیم. تقریبا همه دوربین های 360 که امسال تولید شدند، امکان ویرایش این نوع حالت را فراهم کرده اند که شما میتوانید قسمتی از تصویر 360 را برای بزرگنمایی انتخاب کنید و سپس یک ویدئو 1080 پیکسل مسطح با استفاده از آن قسمت ها تولید کنید. و با این ویدئو ها هر چه رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت بالاتر و حوزه دید بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد. این فیلم ها به احتمال زیاد بزرگترین استفاده کننده از دوربین های 360 خواهند بود ، به طوری که هر چه وضوح بالاتر باشد تصویر بهتر است.

بازی های رایانه ای

در بازی ها رزولوشن همه چیز نیست. برای بهتر شدن تصویر یک بازی شما نمیتوانید فقط رزولوشن را ارتقا دهید. در زمینه یک بازی که از رنگ ها برای پوشش چهارچوب کلی آن استفاده می شود، باید جزئیات آنقدر دقیق باشند تا رزولوشن اضافه صفحه نمایش مفیدواقع شود.

بطور کلی هنگام بازی شما به صفحه نمایش نزدیک تر هستید تا زمانی که تلویزیون میبینید، بنابراین رزولوشن اضافه کاملا بی استفاده خواهد بود. همچنین خطوط مورب هم بوجود می آیند که در رزولوشن بالاتر کمتر می شوند.

بنابراین یک کامپیوتر رومیزی با رزولوشن بالاتر مفیدتر است. صفحه نمایش های 4k به قیمت واقعی خود رسیده اند و شما میتوانید از یک صفحه نمایش ارزانتر را با رزولوشن بالاتر در حد رزولوشن 5k صفحه نمایش های Dell و LG و Apple انتظار داشته باشید. فضای بیشتری که کامپیوترهای رو میزی به شما میدهند همیشه مفیدتر است مخصوصا در صفحه نمایش های خیلی بزرگ.

اما درمورد تلویزیون چطور؟

بطور کلی اگر رزولوشن ها به سمت بیشتر شدن حرکت کنند، آیا این بدان معنی است که در آینده تلویزیون هایی با رزولوشن بالاتر را خواهیم دید؟

تقریبا بطور قطعی میتوان گفت که سازندگان تلویزیون، تلویزیون های 8k را در ماه ژانویه 2018 عرضه خواهند کرد،چه کسی میداند شاید آنها در نهایت در یک از این مدل ها را در سال 2018 رو نمایی کنند.

شرکت های تلویزیونی هر چند سال یک بار تلویزیون های جدید را به فروش می رسانند و برای این کار آنها باید شما را متقاعد سازند که ابزاری جدیدتر و بهتر از ابزار فعلی وجود دارد. یکی از آسانترین راه ها ی متقاعد کردن افراد رزولوشن بالاتر است.4kیک حرکت بازاریابی درخشان بود. آیا درست است، رزولوشن بالاتر یعنی تصویر بهتر؟ پس بنابراین فروش  8k راحت تر هم خواهد بود. 8 از 4 بیشتر است و همینطور الی آخر.

آیا ما به کیفیت 8k در تلویزیون های 50 اینچ یا همان که اکثر مردم خریداری می کنند نیاز داریم؟ جواب منفی است. ما در این اندازه به 4k هم نیاز نداریم، اما آن را در اختیار داریم. همانند 4k رزولوشن بالاتر به این معنی است که ما می توانیم تلویزیون های بزرگتری را داشته باشیم، هرچند که سهم کوچکی از بازار را خواهند داشت.

شاید رزولوشن 10k به این معنی است که می توانیم وعده صفحه نمایش های دیواری با نام sci-fi را بدهیم. صفحه نمایش های دیواری OLED با کیفیت 10k؟ به نظر جذاب می رسد. باید منتظر بمانیم تا نتایج آن را ببینیم.

منبع: Cnet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.