DLNA چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزایا و معایب DLNA

5
5/5 - (1 امتیاز)

 DLNA به شما اجازه می دهد تا فایل های فیلم ، عکس و موزیک را از لپتاپ و تبلت و گوشی موبایل به صورت بی سیم ( wireless ) به تلویزیون و دستگاه های پخش ارسال کنید.  البته باید دستگاه های پخش و تلویزیون ها هم DLNA پشتیبانی کنند که خوشبختانه امروزه طیف وسیعی از دستگاه های پخش از این قابلیت پشتیبانی می کنند . اگر هم دستگاه شما از این قابلیت برخوردار نباشد ، متاسفانه راهی برای اضافه کردن DLNA به آن وجود ندارد. این قابلیت باید بصورت نصب شده بر روی دستگاه باشد.

DLNA چیست ؟

DLNA مخفف عبارت Digital Living Network Alliance است که معنای فارسی آن “شبکه یکپارچه زندگی دیجیتال” است که شاید معنای فارسی آن زیاد جذاب به نظر نرسد. این تکنولوژی اولین بار توسط شرکت Sony در سال 2003 معرفی شد. توسط این تکنولوژی همانطور که در ابتدا اشاره کردیم می توانید انواع فایل فیلم ، عکس و موزیک را از موبایل و تبلت و لپتاپ به صفحه نمایش و دستگاه پخش منتقل کنید. البته کاربردهای دیگری هم دارد. مانند ارسال یک عکس به پرینتر و چاپ آن یا پخش یک فایل MP3 بر روی سیستم پخش Hi-Fi . البته به شرطی که همگی از DLNA پشتیبانی کنند.

DLNA چیست


DLNA چگونه کار می کند؟

برای استفاده از DLNA به یک فرستنده مانند موبایل و تبلت و لپتاپ و یک گیرنده یا پخش کننده مانند تلویزیون یا دستگاه Hi-Fi نیاز است که حتما دستگاه ها باید از DLNA پشتیبانی کنند. این دستگاه ها مانند یک شبکه خانگی ساده به یکدیگر وصل شوند. بعد از اتصال می توانید فایل مورد نظر مانند یک فیلم یا عکس یا موزیک را انتخاب کنید و بر روی دستگاه مورد نظر  پخش کنید. از نرم افزارهای سازگار با DLNA مانند ویندوز مدیا پلیر ، Kodi یا Serviio DLNA Media server و … می توانید برای پخش کمک بگیرید .

[divide icon=”square”]

دستگاه های سازگار با DLNA

این استاندارد برای اولین بار در سال 2003 توسط شرکت SONY ایجاد شد و رفته رفته توسعه پیدا کرد و به استانداردی جهانی برای انواع سخت افزارها و نرم افزارها تبدیل گردید. علاوه بر دستگاه های سونی ، سخت افزارهای و نرم افزارهای مختلفی از این قابلیت پشتیبانی می کنند. مانند انواع موبایل و تبلت و لپتاپ ، دانگل های انتقال تصویر، اندروید تی وی باکس ها، تلویزیون ها، سیستم های پخش صوتی و همچنین نرم افزارهایی مانند Kodi، Plex ، ویندوز مدیا پلیر و …

البته به عنوان مثال محصولات شرکت اپل از این پروتکل پشتیبانی نمیکنند و از استاندارد مخصوص خود با نام Airplay استفاده می کند. یا کنسول جدید سونی تحت عنوان PS4 بر خلاف مدل قبلی خود یعنی PS3 فاقد پشتیبانی از این تکنولوژی می باشد. همچنین سامسونگ با ارائه Samsung Link یک استاندارد مخصوص خود و جایگزین برای DLNA طراحی کرده است.

*در اینجا می توانید لیستی از دستگاه های سازگار با DLNA را پیدا کنید.

مقاله مرتبط : Airplay چیست ؟

DLNA چیست و چه کاربردی دارد


معایب DLNA چیست ؟

از پیدایش DLNA بیش از یک دهه می گذرد و با توجه به محدودیت هایی که دارد ممکن است در آینده ای نه چندان جای خود را به تکنولوژی های دیگر بدهد. دلیلش هم پیدایش تکنولوژی های جدیدتر و کامل تر مانند میراکست است. همچنین تولید کنندگانی مانند سامسونگ تکنولوژی های مخصوص خود مانند Samsung Link را جایگزین DLNA کرده اند. بنابراین با گذشت زمان وجود چنین استانداردی چندان ضروری به نظر نمی رسد و می توان گفت به زودی ابزارهای بیشتری عرضه خواهند شد که این استاندارد را به فراموشی بسپارند.

یکی دیگر از مشکلات پشتیبانی از فرمت های ویدئویی است. کدک ها و فرمت ها متنوع اند و DLNA نتوانستته تا از همه آنها پشیبانی کند ! به عنوان مثال فرمت های MP4 و Divx که دربین کاربران مداول و محبوب اند بخوبی توسط DLNA پشتیبانی نمی شوند و مشکلاتی هنگام پخش این فرمتها توسط این استاندارد گزارش کرده اند. کاربران بدنبال بهترین هستند و با این ضعف بزرگ به دنبال جایگزین خواهند بود !

یکی دیگر از مشکلات پشتیبانی از DRM یا همان Digital Rights Management است. DRM مسیری را که کاربران می توانند فایل های خود را به اشتراک بگذارند را کنترل می کند. برخی از دستگاه ها ، با وجود تأیید DLNA ، قابلیت پخش و اشتراک گذاری فایل های صوتی و ویدئویی را نخواهند داشت.

در بالا مزایا و معایب DLNA را خواندید. آیا فکر می کنید این تکنولوژی به سمت روند پیشرفت و همه گیر شدن ادامه خواهد داد و یا استفاده از آن مانند بسیاری از فناوری های دیگر منسوخ شده و به خاطره ها خواهد پیوست؟

 منابع : Wikipedia و تیم فنی مدیافو

لطفا برای اطلاع از جدیدترین مقاله ها و آموزش ها ، در خبرنامه ما عضو شوید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    من عاشق این میراکست شدم از وقتی کشفش کردم. اول از همه تلویزیونی ککه میخواستم بخرم چک کردم ببینم از میراکست پشتیبانی می کنه. گوشی و بلتمم پشتیبانی میکردن از میراکست. الان 3 ساله راحت هرچیزی بخوام از گوشی و تبلتم روی تلویزیون پخش می کنم. البته ی بار بازی need for speed اجرا کردم زیاد جالب و خوب نبود اما برای پخش فیلم خیلی عالی بود.

  2. محسن می گوید

    مطلب خیلی خوبی بود. بین این همه مطلب کپی شده سایای دیگه از این مقاله استفاده خوبی کردم ممنون

  3. سلامتی می گوید

    جالب و خوب بود. ولی باید فاتحه این تکنولوژی رو خوند دیگه

  4. علیررضا مستوفی می گوید

    سلام خدا قوت شرمنده که مزاحم شدم
    فناوری DLNA برای انتقال محتوای موبایل به تلویزیون،لب تاپ،کامپیوتر هم به کار میره؟ یا اینکه نه و مختص انتقال محتوا از لبتاپ،کامپیوتر به تلویزیون هست.
    اگر برای موبایل ها هست چجوری بفهمم موبایل DLNA رو ساپورت میکنه یا نه تا موبایلمو به تلویزیون که مطمئنم از DLNA ساپورت میکنه اتصال بدم

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. بله این امکان وجود داره. به عنوان مثال در ویندوز 10 باید یک سرور DLNA ایجاد کنید سپس موبایل یا تبلت را به سرور متصل کنید و انتقال اطلاعات داشته باشید. بهترین مرجع برای اطلاع از وجود DLNA سایت مرجع سازنده گوشی موبایل یا دستگاهی که استفاده می کنید است