+HDR10 چیست؟

0

هنوز از عرضه تکنولوژی جذاب HDR زمان زیادی نگذشته که از فناوری +HDR10 رونمایی شد.

در حال حاضر اکثر تلویزیون ها و دستگاه های پخش ویدئویی از قابلیت HDR10 پشتیبانی می کنند. یک خبر خوب و یک خبر بد در این رابطه داریم. خبر خوب اینکه شما می توانید بهترین کیفیت تصویر را توسط HDR در اختیار داشته باشید. خبر بد؟ خبر بد اینکه این تکنولوژی در فرمت های مختلف می آید و شما را در خرید تلویزیون و دستگاه پخش سردرگم می کند.

در حال حاضر ما سه تکنولوژی HDR و Dolby Vision و HLG را داریم و فکر می کردیم تا سال ها نیازی به فناوری جدید نخواهیم داشت، اما اینطور نیست! چرا که حالا +HDR10 معرفی شده است! +HDR10 توسط سامسونگ معرفی شده است و در حال حاضر توسط بعضی کمپانی های مانند پاناسونیک، فیلیپس، آمازون و 20th Century Fox پشتیبانی می شود.

تفاوت +HDR10 با سایر فرمت ها چیست؟

برای بررسی تفاوت بین HDR10 و +HDR10، ابتدا نیاز داریم تا متادیتا (Metadata) یا همان ابرداده را بررسی کنیم.

متادیتا اطلاعات جانبیفراتر از سیگنال ویدیوی است که همراه با یک فیلم HDR یا برنامه تلویزیونی ارسال می شود. متادیتا به تلویزیون اعلام می کند که چگونه محتوای HDR را نمایش دهد.

HDR10 دارای یک متادیتا ی Static (استاتیک یا همان ایستا) می باشد در حالیکه +HDR10 و Dolby Vision دارای متادیتای Dynamic (داینامیک یا همان پویا) می باشند.از آنجایی که این بزرگترین تفاوت بین  HDR10 و Dolby Vision می باشد، که افزودن آن به +HDR10 به صورت License-free یک قابلیت فوق العاده محسوب می شود.

در HDR10، تلویزیون در ابتدای نمایش تصویر فیلم، دستورالعمل ها را دریافت می کند.قبل تر گفتیم که HDR10 دارای متادیتای استاتیک یا همان ساکن است که مناسب و قابل قبول است، اما رویکرد یکسان و یکپارچه برای همه تصاویر دارد. اما اگر تصویر ویدئویی یا فیلم شما دارای تعداد صحنه های زیاد و متفاوت باشد، استفاده از این متادیتا ممکن است باعث عدم نمایش تصویر به بهترین شکل ممکن شود.

مقایسه HDR10 و +HDR10

کمی سخت است که بخواهیم از روی تصویر بالا تفاوت این دو را تشریح کنیم، اما اگر دقت کنید خواهید دید فریم ها در تصویر سمت راست سطوح مختلف نور را نشان می دهند و در تصویر سمت چپ تمامی فریم ها یکسان و ثابت می باشند. این فقط یک مثال است که یک تصویر HDR را بر روی صفحه نمایش HDR را نمایش می دهد. توسط +HDR10 که از متادیتای داینامیک پشتیبانی می کند، فیلمساز می تواند بهترین نحوه نمایش هر عکس یا صحنه را تعیین کند. با استفاده از متادیتای استاتیک HDR10 که از یک تنظیم واحد استفاده می کند، تاریک ترین تا روشن ترین نقاط صحنه را پوشش می دهد.

به طور کلی تکنولوژی +HDR10 مانند تکنولوژی Dolby Vision از متادیتای Dynamic بهره می برد. این قابلیت مانند HDR که به صورت یکپارچه بر روی کل ویدئو تائیر می گذارد عمل نمی کند بلکه توسط آن  می توانید بر روی هر صحنه یا هر فریم از تصویر کنترل داشته باشید که این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود.

تشابه +HDR10 با +HDR

+HDR10 با +HDR که توسط شرکت گوگل معرفی و ارائه شده است هیچ ارتباطی نداشته و این دو فقط از لحاظ نام شبیه به یکدیگر هستند

مشخصات فرمت

صحبت آخر

با توجه به تمام موارد گفته شده نتیجه می گیریم که دو ویژگی مهم برای +HDR10 در نظر گرفته شده است که کاربر را به در اختیار داشتن آن وسوسه می کند . 1- استفاده از متادیتای داینامیک 2- برخورداری از لایسنس رایگان (license-free) که در مورد اول نسبت به HDR10 و در مورد دوم نسبت به Dolby Vision برتری دارد و احتمالا در آینده ای نه چندان دور بتواند جایگزین مناسبی برای این دو شده و به یکی از محبوب ترین فرمت های تصویری تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید تا چه حد +HDR10 می تواند نظر تولید کنندگان و کاربران را جلب کند.

منبع : Cnet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.