مقایسه فرمت های HDR10 و دالبی ویژن

3

مقایسه HDR10 با دالبی ویژن: جنگ تلویزیون های امروزی

در تلویزیون های امروزی یکی از مهمترین و یا حتی شاید توان گفت مهمترین قابلیت HDR یا High Dynamic Range (محدوده دینامیکی بالا) است. فیلم هایی که با HDR سازگار هستند، میتوانند قابلیت های تلویزیونر را به بالاترین حد خود برسانند، یعنی روشنایی بیشتر، تاریکی (سیاهی) عمیق تر، و مجموعه ای گسترده تر از رنگ ها. ترکیب این وارد با تصویر با وضوح بالای 4K، فیلم و تصاویر به مراتب جذابت تر و هیجان انگیز تر را ارائه می دهد.

درحالی که HDR برای آینده تلویزیون ها در نظر گرفته شده است، اما امروزه HDR در 2 فرمت در دسترس است: HDR10 و دالبی ویژن. HDR10 یک فرمت منبع باز است و توسط شرکت هایی مثل سامسونگ، سونی، ال جی، پاناسونیک و های سنس پشتیبانی می شود.

دالبی ویژن انحصاری است و تنها تلویزیون های سازگار با آن در حال حاضر تلوزیون های OLED LG، چند تلویزیون از TCL و Philips و سری کمیاب و گران قیمت ViZio هستند.

در ادامه می خواهیم دقیق تر و جزیی تر به بررسی تفاوت HDR10 و دالبی ویژن بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما باشید.

[divide icon=”square” width=”medium”]

چه چیزی HDR10 و دالبی ویژن را از هم متمایز می کند؟

یک سری شباهت ها و تفاوت های کلیدی بین فرمت های HDR10 و دالبی ویژن وجود دارد. بطور کلی می توان گفت شرایط بسیار مشابهی دارند:

  • هردو فرمت نیاز به تلویزیون با وضوح حداقل 4k (3،840 × 2،160) براب نمایش تصاویر دارند.
  • هر دو فرمت “طیف گسترده رنگ” را با قابلیت  ~ 90٪ ازمحدوده رنگ DCI-P3 نمایش میدهند.
  • هر دو فرمت نیاز به پنل های تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از ظرفیت عمق رنگ حداقل 10بیت را دارند.

مقایسه تصاویر 8 بیت و 10 بیت و 12 بیت

 

این پیشرفتی بزرگ برای تلویزیون های HD امروزی است و تا استاندارد HDR10 نیز ادامه می یابد. دالبی ویژن از لحاظ تئوری به گونه ای طراحی شده است تا بسیار بیشتر از قابلیت های تلویزیون های امروز پیشرفت کرده و کاربرد داشته باشد. این موضوع تفاوت عمده ای بین این دو فرمت ایجاد می کند.

  • دالبی ویژن از روشنایی 4.000 و حداکثرروشنایی 10.000 نیت پشتیبانی می کند.
  • HDR10 از روشنایی 1.000 و حداکثر روشنایی 4.000 نیت پشتیبانی می کند.
  • دالبی ویژن از عمق رنگ 12بیتی و HDR10 از عمق رنگ 10 بیتی پشتیبانی می کند.
  • دالبی ویژن از فضای رنگ تا 2020 پشتیبانی میکند و HDR10 از DCI-P3 .

اساساً هدف دالبی ویژن این است که نسخه بالاتر و پیشرفته HDR10 باشد. دالبی ویژن از یک فرآیند حجم رنگی استفاده میکند که منتظر اجرایی شدن آن توسط تلویزیون ها می باشد، در حالی که HDR10 روی آنچه که تلویزیون ها در حال حاضر قادر به اجرای آن هستند، نصب شده است.

مقایسه محدوده رنگی

 

بنابراین، در تئوری، دالبی ویژن فرمت برتر است و وعده کیفیت تصویر بهتری را داده است. مگر اینکه تضمینی برای تکنولوژی صفحه نمایشی که بتواند این تصاویر با کیفیت را پشتیبانی کند وجود نداشته باشد. مقایسه HDR10 و دالبی ویژن با استفاده از بهترین تلویزیون ها امروزی دشوار است.

اما حرفم را کاملا جدی نگیرید. ما از مقایسه مستقیم صحنه به صحنه بین نسخه های HDR10 و دالبی ویژن در فیلم Mad Max برای اثبات ادعای بهتر بودن دالبی ویژن استفاده کردیم.

متوجه تفاوت HDR10 و Dolby Vision شدید؟

با توجه به یکی از نمایشگرهای تئوری Dolby که توانایی نوردهی 10،000 Nits و اشباع رنگ FullBT.2020 را دارد، تفاوت زیادی بین استانداردهای فعلیHDR10 و دالبی ویژن به طور کامل وجود دارد. با این حال، در دنیای واقعی، تفاوت های عینی با توجه به تلویزیونهایی که با آنها مقایسه را انجام می دهید پایین می آیند.

برای به حداقل رساندن تفاوت ها، ما تلویزیون LG OLED55B6P را که یکی از جدیدترین تلویزیون های 2016 4k OLED است که از هر دو فرمتHDR10  و دالبی ویژن پشتیبانی می کند، راه اندازی کرده ایم. و اینکار تماشای محتوای هر دو فرمت را راحت تر میکند. در این مورد، فیلم Mad Max: Fury Road با کیفیت4k Blu-ray (برای فرمتHDR10) و پخش در فرمت دالبی ویژن از VUDU را در نظر گرفتیم. هر دو حالت را روی پیش فرض ها گذاشتیم، بدون تغیییر تنظیمات بجز حرکت آهسته که آنرا نیز غیر فعال کردیم.

مقایسه کیفیت HDR10 و دالبی ویژن

در یک نگاه کلی نسخه فرمت های دالبی ویژن و HDR10 در MadMax تقریباً یکسان بنظر میرسند.

اما همانطور که مشخص است،معتقد هستیم دالبی ویژن تا حدودی بهتر بنظر میرسد.

بعد از بررسی های انجام گرفه به این نتیجه رسیدیم که دالبی ویژن کمی واضح تر و متعادل تر است. ( احتمالا به این دلیل که نسخه دالبی ویژن نمونه برداری از یک نسخه برتر با استفاده از یک فضای رنگی 12 بیتی و Rec.2020 است ) و البته این را هم باید در نظر بگیریم که نسخه دالبی ویژن از Vudu پخش شد و نسخه HDR10 از دیسک Blu-ray پخش شد.

شایان ذکر است که در تمام مقایسه ها، نسخه های HDR10 و Dolby Vision از دیسک های اختصاص داده شده،  روشنایی و کنتراست یکی بوده است. به نظر ما، تفاوت های عمده مربوط به تعادل رنگ سفید و تاکید RGB هستند که عناصر کم اهمیت تری نسبت به کیفیت تصویر هستند اما هنوز هم مهم هستند.

البته هر دو نسخه MadMax فوق العاده بنظر میرسند، و خیلی بهتر از نسخه استاندارد Blu-Ray هستند، مخصوصا در صورتی که روشنایی و وضوح تصویر بالا باشد.

اما به نظر ما، نسخه دالبی ویژن در نمایش فیلم حرفه ای تر و دقیق تر است، در این فیلم با استفاده از محدوده رنگ وسیع تر، شن و خاک و رنگ پوست بدون سوختگی را به واقعیت نزدیک تر نشان میدهد و HDR10 در مقایسه با آن انعکاس نور را شدیدتر نشان می دهد.

دالبی ویژن

HDR10

آیا این به این معنا است که دالبی ویژن بهتر از HDR10 است؟ نه دقیقا. در حالی که رنگ شناسان و مهندسان دالبی ویژن، در حقیقت،یک پالت هنری بزرگ را برای کار با آن همیشه در دسترس دارند (با توجه به بالاتر بودن سطح کارشان در مقایسه با HDR10). قطعا اساس مقایسه فیلم به فیلم است.

هنوز هم تعداد تلویزیون هایی با قابلیت دالبی ویژن در مقایسه با تلویزیون هایی با قابلیت HDR10 بسیار کمتر است و دلیل آن هم انحصاری بودن دالبی ویژن و هزینه بالای آن است.

این به این معنا نیست که شما پول بیشتری برای دیدن رنگ پوست بهتر می پردازید، اما به نوعی با توجه به محدودیت های سخت افزاری در حال حاضر این پول را پرداخت میکنید. در نهایت، با این حال، امیدواریم که تلویزیون های HDR سال 2017 از هر دو استاندارد جهانی پشتیبانی کنند تا مجبور به انتخاب بین یکی از آن دو نباشیم.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. روزبه می گوید

    واقعا خوب و کامل بود. سپاس از محتوای خوبتون

  2. محمد ناطق می گوید

    مقایسه خوبی بود.بنظرم هنوز جا برای رشد این فرمتها هست و هنوز خیلی خام هستن

  3. مجتبی می گوید

    خیلی جالب و خوب بود