HDBaseT چیست ؟ بررسی تخصصی عملکرد و کاربردهای آن

1

HDBaseT چیست؟

HDBaseT که به اختصار HDBT هم نامیده می شود، یک استاندارد جهانی جهت انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا و انتقال داده ها، شبکه کابلی Ethernet ، کنترلر ها و USB تا مسافت های طولانی می باشد. برای دستگاه های پخش صدا و تصویر، لوازم الکترونیکی و کامپیوتر های خانگی قابلیت انتقال داده ها تا صدمتر توسط کابل CAT 6  امکان پذیر است. برای دستگاه و نرم افزارهای پزشکی و صنعتی و دولتی به دلیل استفاده برای مسافت های بسیار زیاد چند کیلومتری از کابل فیبر نوری استفاده می شود. برای خودرو تکنولوژی HDBaseT قابلیت انتقال داده ها تا 15 متر توسط یک کابل UTP را دارد. برای فاصله بالاتر از 15 متر هم از سایر کابل ها مانند STP ، HSD ، کواکسیال و یا فیبر قابلیت انتقال فراهم می شود. از این تکنولوژی در بعضی از اسپلیتر ها و اکستندر ها استفاده می شود.

 بهتره کمی دقیق تر و جزیی تر در مورد انتقال داده ها توسط پروتکل HDBaset صحبت کنیم.

HDBaseT

انتقال صدا و تصویر

توسط این تکنولوژی صدا و تصویر با کیفیت فوق العاده بالای 2K×4K قابلیت انتقال دارند. البته در آینده نه چندان دور امکان انتقال تصاویر 8K توسط این تکنولوژی امکان پذیر خواهد شد. HDBT قابلیت انتقال تمامی فرمت ها و خصوصیات تصویر فرستنده مانند : HDCP و CEC ، EDID ، EPG و صدای دالبی دیجیتال DTS-HD ، Dolby True HD و … را دارد. حفظ کیفیت اصلی تصاویر در هنگام انتقال و عدم افت کیفیت استفاده از این تکنولوژی را دلنشین می کند.

شبکه Ethernet

پایه انتقال داده در HDBT توسط کابل شبکه Ethernet صورت می گیرد. این تکنولوژی امکان انتقال داده ها و اطلاعات از فرستنده به گیرنده را توسط یک کابل شبکه فراهم می سازد و نیاز نیست حتما دستگاه گیرنده مخصوص برای دستگاه فرستنده فراهم شود. در صورتیکه دستگاه گیرنده شما دارای پورت Ethernet با قابلیت پشتیبانی از HDBaseT باشد می توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. انتقال دیتا توسط یک کابل شبکه همچنین به کم حجم بودن کابل کشی، کم هزینه بودن و منظم بودن پروژه کم بسیاری خواهد کرد.

پورت USB

HDBaseT  از درگاه USB پشتیبانی می­کند بطوری که امکان عملکرد بعنوان USB Host یا یک دستگاه مستقل را داد. با این قابلیّت امکان پشتیبانی از سوییچ های  (KVM (keyboard-video-mouse و نمایشگرهای لمسی فراهم شده است.

کنترل

تکنولوژیHDBaseT  می تواند از سیگنال­های کنترل چندگانه برای همه دستگاه­های الکترونیکی CEC مانند RS232  و کنترل IP برای شبکه .پشتیبانی کند .با این قابلیت محدوده وسیعی از دستگاه­های تولید شده را برای کاربردهای متنوع  پشیبانی توسط این تکنولوژی پشتیبانی می شوند.

برق

یکی از نکات جذاب این تکنولوژی قابلیت انتقال برق تا 100 وات می باشد. تصور کنید در یک پروژه بزرگ قرار بود علاوه بر تامین برق فرستنده، برای هر خروجی یک کابل برق و آداپتور مجزا استفاده می کردید. و اینکه در جایی که می خواهید دستگاهی نصب کنید امکان اتصال برق وجود نداشته باشد. علاوه بر افزایش هزینه ، شلوغی و بی نظمی زیادی ایجاد می شد. اما با استفاده از این تکنولوژی دیگر نگرانی بابت تامین برق نخواهید داشت.

تاریخچه HDBaseT

اتحادیه HDBaseT در سال 2010 تأسیس شد و تا اوایل سال 2018 با بیش از 200 عضو، از جمله شرکت های پیشرو در بخش های سمعی و بصری، خودرو، کامپیوتر صنعتی و مصرف کنندگان، اعضای این اتحادیه را تشکیل می دهند.  هیئت مدیره اتحادیه شامل نمایندگان  LG Electronics، Samsung Electronics،Sony Pictures Entertainment  و Valens است.از آن زمان این تکنولوژی توانسته است به واسطه ویژگی های ارزشمند، دسترسی بیشتر و ارتقا عملکرد ، پخش ویدئویی را متحول سازد. پایه این تکنولوژی  5Play می باشد که امکان ارسال و انتقال تصاویر غیرفشرده با کیفیت بالا و داده های USB ، شبکه Ethernet ، سیگنال های کنترل و برق را توسط یک کابل فراهم می سازد. 

امروزه این تکنولوژی برای مصارف و بازارهای مختلف بهینه سازی شده و نیازهای بخش های مختلف و بیشتری را تامین می کند. وجه اشتراک تمام بخش های که نیاز خود را توسط HDBaseT تامین می کنند 2 نکته اساسی است : 1- انتقال سیگنال با کیفیت بالا 2-هزینه پایین و مقرون به صرفه. در کنار این دو مورد یکی دیگر از مزایای استفاده از HDBaseT ، ایجاد نظم و عدم بهم ریختگی در کابل ها می باشد.

تا پیش از معرفی HDBaseT ، دستگاه های پخش ویدئویی، با چالش بسیار بزرگ مانند چگونگی انتقال تصاویر با کیفیت بالا در مسافت های طولانی مواجه بودند. برای رفع این چالش مشکلاتی همچون هزینه های بالا، کیفیت و فاصله حل نشدنی بودند که با ورودی HDBaseT این چالش ها به خوبی برطرف شدند.

خلاصه قابلیت های HDBaseT 

انتقال تا مسافت طولانی : قابلیت انتقال صدا و تصویر و داده تا تا 100 متر توسط یک Hop و حتی تا مسافت های طولانی تر توسط چند Hop

همگرایی سیگنال ها : انتقال صدا و تصویر ، شبکه Ethernet ، کنترلر ، USB و برق بر روی یک کابل ، حذف کابل های اضافه ، نصب راحت و آسان به همراه کاهش هزینه های زیر ساختی و کاهش وزن کابل ها

عملکرد : قابلیت انتقال تصاویر با رزولوشن بالای UHD یا همان 4K در حال حاضر و انتقال تصاویر 8K در آینده

سادگی : استفاده از کابل LAN و کابل های UTP ، نصب راحت و آسان و همینطور کاهش حجم کابل کشی را فراهم می سازد. کابل های از سوکت استاندارد RJ-45 استفاده می کنند.

مقرون به صرفه بودن : هزینه پایین زیر ساخت ها بدون کاهش و افت عملکرد ، صرفه جویی در هزینه های نصب و نگهداری ، عدم نیاز به کابل های برق در نزدیکی خروجی ها، همگی مقرون به صرفه بودن HDBaseT را نوید می دهند.

استاندار سازی : HDBaseT یک استاندارد صنعتی است و همین امر قابلیت همکاری و گسترش را آسان می کند.

منبع : ویکی پدیاسایت رسمی

[box type=”info” radius=”5″]

لطفا برای اطلاع از جدیدترین مقاله ها و آموزش ها ، در خبرنامه ما عضو شوید.
[/box]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ویدئو مستر می گوید

    خیلی عالی بود.لایک داره