استریم و لایو استریم چیست؟

17
3.5/5 - (4 امتیاز)

استریم چیست؟

به تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه و انتقال محتوا که عموما به صورت صدا و تصویر هم می باشند استریم یا استریمینگ ( Streaming ) می گویند. این تعریفی است که سایت لایف وایر در پاسخ به سوال استریم چیست ارائه داده است . امروزه استریمینگ را به عنوان تکنولوژی مورد استفاده برای انتقال محتوا بر بستر اینترنت می شناسند که البته شناخت درستی از آن نمی باشد چرا که این انتقال علاوه بر اینترنت می تواند توسط کابل و یا به صورت بی سیم و بدون نیاز به اینترنت انجام شود ( مانند انتقال محتوای گوشی موبایل و لپتاپ توسط دانگل HDMI یا  اندروید باکس ) اما در این مقاله می خواهیم استریمینگ و لایو استریم بر بستر اینترنت که رایج ترین نوع استفاده آن در دنیای امروزه می باشند را بررسی کنیم. بنابراین در طول تمام مقاله منظور ما استریم بر بستر اینترنت می باشد.

مقاله های مرتبط :

 

استریمینگ چیست

به طور کلی دو نوع دانلود محتوا در بستر اینترنت وجود دارد:

  • دانلود Progressive ( تصاعدی )
  • استریمینگ ( Streaming )

استریمینگ امروزه سریع ترین روش برای دسترسی به محتوا در اینترنت می باشد اما راه دیگری برای دسترسی به محتوا وجود دارد و آن دانلود اطلاعات به شیوه سنتی و قدیمی آن یعنی دانلود Progressive می باشد. برای درک بهتر هرکدام و اینکه کجا و چه زمانی استفاده از یکی از این دو روش مناسب تر است باید تفاوت های آن را به خوبی بشناسید.

  • در دانلود تصاعدی که همان شیوه قدیمی و سنتی دانلود است ، محتوا به صورت فایل بر روی یک سرور یا هاست قرار می گیرد و کاربر آن را بر روی کامپیوتر یا گوشی موبایل خود دانلود و ذخیر می کند. در این شیوه فایل مورد نظر بعد از دانلود و دریافت کامل آن قابلیت اجرایی یا نمایش دارد.
  • اما در استریمینگ روش کار متفاوت است.  در این روش شما به محتوای مورد نظر پیش از آن که کامل دانلود شود دسترسی خواهید داشت. به عنوان مثال در سایت آپارات برای دیدن یک ویدئو بعد از کلیک کردن بر روی دکمه پخش تقریبا بلافاصله قادر به نمایش ویدئو خواهید بود و مجبور نیستید منتظر بمانید تا ویدئو به صورت کامل دانلود شود. از نمونه های دیگر استریمینگ می توان به سایت های معروف Spotify ، Youtube ، Sound Cloud و … اشاره کرد.

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ میان این دو ، سرنوشت محتوای دانلود شده می باشد. در روش اول یا همان دانلود Progressive فایل به صورت همیشگی در اختیار شما خواهد بود تا زمانیکه آن را پاک کنید. اما در Streaming بعد از پخش و نمایش ، محتوا به صورت خودکار پاک می شود و محتوا برای پخش مجددا باید دانلود شود.


انواع استریم چیست و چه کاربردهایی دارند؟

عموما استریم به دو صورت انجام می گیرد:

  • ارائه محتوا بصورت دائمی یا مقطعی
  • لایو استریم یا همان پخش زنده

در حالت اول شما فایل محتوا را بر روی یک سرور شخصی و یا عمومی معتبر و متناسب با محتوا مانند Youtube یا Sound Cloud قرار می دهید تا سایر افراد هم به آن دسترسی داشته باشند. این روش بسیار پرطرفدار و کاربردی است و روزانه در سراسر دنیا میلیونها فایل صوتی و تصویر در سایت های مرتبط ارائه شده و در دسترس همگان قرار می گیرد.

در روش دوم یعنی همان لایو استریم یا پخش زنده ، محتوا به صورت آنلاین و زنده در دسترس کاربران قرار می گیرد. این روش در مواردی مانند کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانس ها ، پخش شبکه های ورزشی ، گیم استریم و … مورد استفاده قرار می گیرد. لایو استریم نسبت به روش اول استفاده و کاربرد کمتری دارد اما به سرعت در حال همه گیر شدن می باشد. بیایید به مبحث لایو استریم کمی دقیق تر بپردازیم و از کاربردهای آن بیشتر بدانیم.

مقاله پیشنهادی : تجهیزات مورد نیاز برای کلاس آنلاین


لایو استریم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لایو استریم چیست

لایو استریم همانطور که از اسمش مشخص است پخش زنده محتوا ( صوت و تصویر ) به صورت اینترنتی می باشد. از لایو استریم در کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانس ها ، اشتراک گذاری آنلاین بازی ها ، جلسات شخصی ، شبکه های تلویزیون اینترنتی، ارتباط با مخاطبان و … استفاده می شود. در این روش یک کاربر محتوا را به صورت زنده در بستر اینترنت به دو صورت محدود یا نامحدود در اختیار کاربران می گذارد. در حالت محدود کاربر فرستنده می تواند تعیین کند چه فرد یا افرادی به محتوا دسترسی داشته باشند و در حالت نامحدود کاربر محتوا را برای عموم در دسترس می گذارد. ارائه محتوا در لایو استریم توسط نرم افزار صورت می گیرد که این نرم افزارهای به دو بخش تقسیم می شوند: 1- نرم افزارهای عمومی 2- نرم افزارهای تخصصی

  • نرم افزارهای عمومی : این نرم افزارها دارای سرورهای فوق العاده قوی می باشند که از معروف ترین آنها می توان به Youtube Live ،Facebook Live ، Twitch، لایو اینستاگرام و در نمونه های ایرانی به آپارات لایو و همچنین نرم افزارهای لنز و آنتن که مخصوصص برنامه های ورزشی هستند اشاره کرد. این نرم افزارها مورد استفاده عموم قرار می گیرد که عضویت در آنها معمولا بدون هزینه می باشد. همچنین از نسخه تحت وب این نرم افزارها هم می توان استفاده کرد.
  • نرم افزارهای تخصصی : این نرم افزارها که معروف ترین آنها نرم افزار Adobe Connect است از کامپیوتر کاربر یا یک سرور اختصاصی برای ارتباط با کاربران دیگر و ارائه محتوا استفاده می کند. از این نرم افزارها عموما برای کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانسها استفاده می شود . نرم افزارهای حرفه ای معمولا دارای هزینه ها بالایی می باشند و به همین دلیل برای استفاده کاربران خانگی و ساده مقرون به صرفه نمی باشند.

نرم افزارهای لایو استریمینگ

مقاله پیشنهادی : لایو اینساگرام با کامپیوتر


ابزار و تجهیزات مورد نیاز لایو استریم چیست؟

در اینجا به 3 ابزار مورد نیاز برای لایو استریم یا همان پخش زنده اشاره می کنیم که مورد 1 و 2 نیازهای مهم و حتمی و مورد 3 یک نیاز جانبی برای استریمینگ می باشند.

  • اینترنت پرسرعت اولین و مهمترین نیاز برای استریم محتوا است. امروزه در سراسر دنیا اینترنت پرسرعت به راحتی در دسترس می باشد و خوشبختانه در ایران هم سرعت اینترنت پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است. بنابراین نیاز اولیه استریمینگ براحتی در دسترس خواهد بود. اما چه سرعتی مورد نیاز است؟ سرعت مورد نیاز برای استریم به محتوا و کیفیت آن بستگی دارد. به عنوان مثال برای استریم فایل های صوتی سرعت 512k یا 1 مگابایت جوابگو خواهند بود.. برای استریم یک ویدئو با کیفیت 720p به اینترنت با سرعت 2 مگابایت نیاز دارید. اما برای استریم تصاویر HD و 4K حداقل اینترنت با سرعت 5 و 9 مگابایت نیاز دارید. البته امروزه رایج ترین رزولوشن برای استریمینگ همان HD 720p می باشد که هم کیفیت مناسبی دارند و هم براحتی با سرعت های نسبتا معمولی قابل دریافت هستند.
  • نیاز دیگر استریمینگ بستری می باشد که استریم بر روی آن انجام می گیرید. این بستر می تواند یک نرم افزار مثل Adobe Connect یا Obs Studio یا Zoom و Skype باشد یا می تواند یک سایت مثل آپارات ، یوتیوب ، فیسبوک لایو و … باشد که باید با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. باید نرم افزار را بر طبق نیاز خود و با توجه به نوع استریمینگ خود انتخاب کنید.
  • از دیگر ابزار مورد استفاده برای استریمینگ که البته برای لایو استریم کاربرد دارد ، تجهیزات استریم می باشد که این ابزار در گذشته بسیار پیچیده و پرهزینه بودند و هر کاربری نمی توانست به آن ها دسترسی داشته باشد. اما با گسترش نرم افزارهای Streaming ، کاربرها توانستند از سخت افزارهای سازگار با نرم افزار مورد نظرشان با هزینه های بسیار پایین تر و کارکرد بسیار ساده تر استفاده کنند. این سخت افزارها از خانواده کارت کپچر هستند. شما می توانید از انواع کارت کپچر آنالوگ و HD از شرکت های ساده گرفته تا تولید کنندگان حرفه ای سازگار با نرم افزار مورد نظرتان استفاده کنید. البته امروزه شرکت های تولید کننده با تولید کپچر کارتهایی مانند کارت کپچر EZCap ، کارت کپچر Elgato ، کارت کپچر Blackmagic Design ، محصولات Matrox و مانند اینها ، محصولاتی تخصصی در زمینه استریمینگ با قابلیت سازگاری نرم افزاری بالا تولید می کنند که رضایت کاربران را در پی داشته است. توجه داشته باشید که ابزار و تجهیزات لایو استریم زمانی مورد نیاز است که شما می خوهید تصویر یا صدا را از یک منبع مشخص مانند دوربین فیلمبرداری یا ویدئو به صورت همزمان و اصطلاحا پخش زنده در بستر اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارید که اصطلاحا به آن لایو استریم می گویند.

نحوه کارکرد Streaming

در استریمینگ یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. فرستنده توسط یک سرور و نرم افزار و یا یک دستگاه مستقل محتوا را تحت شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته و با توجه به شرایطی که تعیین کرده است کاربران به صورت عموم یا محدود به آن دسترسی دارند. اما نحوه پخش صدا و تصویر در استریمینگ به چه صورتی است؟ در هنگام پخش نرم افزار بخشی از محتوا ( صدا و تصویر ) را بر روی سیستم ذخیر می کند که به آن بافر ( buffer ) می گویند. مقدار بافر توسط نرم افزار یا سخت افزار تعیین شده و معمولا برحسب حجم مگابایت و بین بازه های 15 تا 30 ثانیه است. این قابلیت به شما کمک می کند تا اگر لحظه ای دچار کندی سرعت یا قطعی اینترنت شدید بتوانید تصویر را بدون این که قطع شود تماشا کنید. البته اگر کندی یا قطعی اینترنت طولانی شود صدا و تصویر شما تا زمان اتصال مجدد قطع می شود.

نحوه کار لایو استریم Live Streaming


کیفیت پخش صدا و تصویر در استریم

کیفیت پخش محتوا در استریم به نرم افزار و قابلیت ها و تنظیمات آن بستگی دارد. اگر سایت ها و نرم افزارهای فراگیر و معروف مانند یوتیوب ، نتفلیکس یا نمونه های بومی آپارات ، فیلیمو ، نماشا ، آیو و … استفاده می کنید رزولوشن های 144p ، 240p ، 360p ، 480p ، 720p ، 1080p برای ویدئو ها در نظر گرفته شده است. رزولوشن های پایین برای اسمارت فون ها که صفحه نمایش کوچکتری دارند یا جایی که سرعت اینترنتی پایینی دارید کاربرد دارد. البته امروزه با توجه به کیفیت افزایش صفحه نمایش اسمارت فون ها از حداقل رزولوشن 360p استفاده می شود و در صفحه نمایش مانیتورها و لپتاپ ها از حداقل رزولوشن 480p برای نمایش تصویر استفاده می شود. علاه بر رزولوشن ، فرمت و کدک ویدئو هم در سرعت پخش مهم است که امروزه بسیاری از کاربران از فرمت MP4 با کدک H.264 که فشردگی و کیفیت بالایی دارد استفاده می کنند.

در لایو استریم تعیین کیفیت توسط کاربر فرستنده محتوا تعیین می شود. در این نوع استریم بهتر است کیفیت در حد متوسط و بافر تقریبا بالا در نظر گرفته شود تا هم برای کاربران کیفیت مطالب و محتوا قابل شنیدن و دیدن باشد و هم بدون قطعی بتوانند کل محتوای لایو استریم را دریافت کنند.


مشکلات استریم چیست

تنها دشمن Streaming سرعت پایین اینترنت است. شاید به هیچ مشکل و ایرادی بزرگ تر از این نمی توان برای یک استریم اشاره کرد چرا که دائما با قطع شدن ها مکرر هنگام پخش روبرو خواهید شد که شما را خسته می کند. باز هم تاکید می کنیم که این مشکل با پیشرفت و بهبود سرعت تا حدود زیادی برطرف شده اما اگر میخواهید فیلم یا ویدئو با کیفیت بالا تماشا کنید ممکن است با این مشکل مواجه شوید. البته نرم افزارهای استریمینگ توانسته اند راه حل های خوبی برای این مشکل ارائه دهند. یکی از این راه حل ها ارائه تصویر با رزولوشن متناسب با سرعت اینترنت شماست. به عنوان مثال با سرعت 2MB در حال تماشای یک ویدئوی HD هستید . در هنگام تماشای ویدئو سرعت شما افت پیدا می کند که نرم افزار متوجه افت سرعت شده و برای اینکه ویدئو قطع نشود رزولوشن آنرا پایین تر می آورد.  شاید این رزولوشن پایین تر کمی شما را نارحت کند اما پخش یکسره ویدئو از قطع و وصل شدن آن قطعا بهتر است. راه حل دیگر برای سرعت بهتر در پخش استفاده از کدک های صوتی و تصویری با کیفیت بالا و البته فشردگی بالا می باشد. هرچه محتوا فشرده تر باشد حجم آن پایین تر و در نتیجه پخش آن با سرعت بهتری انجام می گیرد. نرم افزارها دائما در حال بروز رسانی کدک های پخش خود می باشند تا پخش ویدئوها بدون قطعی باشد.

مشکلات ویدئو لایو استریمینگ

*این مقاله شامل اطلاعات تئوری و تجربی گروه فنی مدیافو و همچنین ترجمه قسمتهایی از مقاله سایت Lifewire می باشد.

لطفا برای اطلاع از جدیدترین مقاله ها و آموزش ها ، در خبرنامه ما عضو شوید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 نظرات
  1. محمود مقدسی می گوید

    مقاله خیلی خوبی بود. ما توسط میکسر 4k و یک کارت کپچر استریم می کنیم. استریم 4k یکی از اهداف ماست ولی متاسفانه با این سرعت پایین واقعا شدنی نیست. حتی الان مدتیه برای استریم hd هم مشکلات زیادی داریم !! خدا به داد برسه بعد از اجرای طرح صیانت!

  2. رایا پروژه می گوید

    بسیار عالی و کامل

  3. میلاد می گوید

    سلام
    مطالب با نگراشی روان و زود فهم ارائه شده بود. دلم نیومد برای زحمتتون پیام نزارم. سپاس

  4. […] مقاله پیشنهادی : استریم چیست ؟ […]

  5. بینام می گوید

    ممنون از مطلب عالی تون

  6. محمد می گوید

    با سلام
    خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون …

  7. خلیل زاد می گوید

    خیلی مقاله خوبیه. بنظرم استریم دنیای آیندست و هرکی واردش بشه و حرفه ای عمل کنه و تجهیزات تولید محتوای خوبی هم داشته باشد برگ برنده دستشه

  8. زهرا می گوید

    ممنون. خیلی خوب و واضح بود توضیحات

  9. […] استریم و لایو استریم چیست؟ […]

  10. محمد حسین می گوید

    مقاله خوبی بود. بنظرم لایو استریم روز به روز جاشو بیشتر بین مردم باز می کنه . یه مقاله تخصصی هم در مورد تجهیزات استریم مثل نور و دوربین و کارت کپچر و میکروفون بنویسین حتما

  11. علی دهقانی می گوید

    چه سرعتی برای استریم تصاویر 4K مناسبه؟

    1. سردبیر می گوید

      برای استریم تصاویر با کیفیت 4K به سرعت حداقل 25Mbps نیاز دارید.

  12. […] استریم و لایو استریم چیست؟ […]

  13. XC90 می گوید

    عالی مرسی

  14. محمد می گوید

    من میخام با بخش لایو استریم
    Mirillis Action 3
    یا
    Adobe Flash Media Live Encoder 3.2
    یک ویدئو خصوصی فقط به یک نفر بفرستم
    نمیخام اون رو توی سایت و برای همه به اشتراک بگزارم
    چی کار کنم؟
    اگه بخام از قابلیت لایو استریم روی شبکه لان استفاده کنم چی کار کنم؟

    1. سردبیر می گوید

      اگر دنبال نرم افزارهای استریم حرفه ای هستید از نرم افزارهایی مانند Adobe Connect یا Skyroom یا سرویس داخلی کلاسینو استفاده کنید. نرم افزارهایی مانند Skype هم برای استریم های خصوصی خیلی راحت و کاربردی هستند.

  15. […] لایو استریم و استریمینگ چیست؟ […]