تجهیزات کلاس آنلاین | راهنمای خرید

2
5/5 - (1 امتیاز)

ایجاد یک کلاس آنلاین از مهمترین نیازهای آموزشی یک جامعه محسوب می شود. بعد از شیوع ویروس کرونا اهمیت ایجاد کلاس آنلاین بیشتر از هر زمانی مورد توجه همگی قرار کرفته است. نه تنهای کلاس آنلاین بلکه تشکیل جلسات و ویدئو کنفرانس های مجازی هم بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله سعی داریم تا تجهیزات کلاس آنلاین و مجازی را بررسی کنیم. اما تجهیزات کلاس آنلاین چیست ؟ علاوه بر تجهیزات سخت افزاری ، به چه ابزاری نیاز داریم تا بتوانیم یک کلاسن آنلاین یا ویدئو کنفرانس خوب ایجاد کنیم؟ در این مقاله به تمام سوالات و تجهیزات مورد نیاز برای کلاس آنلاین و جلسات و ویدئو کنفرانس های آنلاین و اصطلاحا مجازی پاسخ می دهیم. موضوعات مورد بحث را به ترتیب زیر دسته بندی کرده و به آنها پاسخ داده ایم.

 

تفاوت کلاس حضوری با کلاس آنلاین

کلاس آنلاین چیست ؟

در گذشته ما باید سر کلاس درس به صورت فیزیکی حاضر میشدیم و درس را روی تخته و با حضور فیزیکی معلم یاد میگیرفتیم ! اما حالا تمام این کارها توسط یک نرم افزار و در بستر اینترنت انجام میگیرد! این ساده ترین تعریف از کلاس آنلاین است. چند سالی است که کلاس های آنلاین در حال گسترش است. بعد از شیوع ویروس کرونا گستردگی و استفاده از کلاس های آنلاین و ویدئو کنفرانس ها و جلسات مجازی بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت . تا جایی که تولید کنندگان تجهیزات استریم توانایی پاسخگویی نیاز کاربران را نداشتند و این تجهیزات در سراسر دنیا با کمبود مواجه شد. اما حالا همگی متوجه اهمیت کلاس های آنلاین و جلسان مجازی شدیم و بیشتر از همیشه به لزوم آن توجه می کنیم.می توانید برای اطلاعت بیشتر درباره کلاس آنلاین به مقاله کلاس آنلاین ویکی پدیا مراجعه کنید.


کامپیوتر ، لپتاپ ، گوشی موبایل و تبلت

اولین و مهم ترین نیاز از تجهیزات کلاس آنلاین استفاده از یکی از چهار دستگاه کامپیوتر ، لپتاپ ، گوشی موبایل و یا تبلت است. اگر یکی از این ها را نداشته باشید امکان استفاده از کلاس آنلاین وجود ندارد! اما اینکه شما آموزش دهنده باشید ( معلم و استاد ) یا آموزش گیرنده ( دانش آموز و دانشجو ) می تواند تعیین کند که شما باید از چه دستگاهی استفاده کنید. اگر به عنوان یک معلم و یا ارائه دهنده و آموزش دهنده هستید ، بهتر است از لپتاپ یا کامپیوتر استفاده کنید. چرا که نرم افزارهای حرفه ای ویدئو کنفرانس و کلاس های آنلاین در بستر سیستم عامل ویندوز و mac os و لینوکس قابل نصب هستند. در ایران عموما از نرم افزارهایی مانند Adobe Connect و Sky Room یا نرم افزارهای ایرانی مانند نرم افزار “ویدئو کیک” استفاده می کنند که قابلیت های بسیار زیادی دارند و کنترل تمامی امکانات این نرم افزارها از طریق لپتاپ یا کامپیوتر امکانپذیر است.

اگر دانشجو یا دانش آموز و به طور کلی یک آموزش گیرنده هستید معمولا در انتخاب دستگاه محدودیت ندارید. چرا که اکثر این نرم افزارها از طریق یک مرورگر تحت وب یا به صورت نرم افزار در تمامی سیستم عامل ها قابلیت نصب و اجرا را دارند. کافیست نرم افزار مورد نظر را نصب و از کلاس آنلاین استفاده کنید.

اما قدرت و مشخصات دستگاه باید چطوری باشه ؟ نیازی به لپتاپ یا کامپیوتر و گوشی موبایل قوی نیست. ارائه یک کلاس آنلاین با یک لپتاپ یا سیستم با پردازنده Dual core و حتی Celeron و با رم 4 گیگ هم امکانپذیر است. البته اگر سیستم و لپتاپ قوی تری داشته باشید قاعدتا سرعت اجرای نرم افزار و پروژه ها سریعتر خواهد بود. برای یک دانشجو هم نیازی به لپتاپ قوی یا گوشی موبایل قوی نیست. همینکه قابلیت نصب نرم افزارهای کلاس آنلاین را داشته باشد کافیست !

 



اینترنت پر سرعت

دومین ابزار مهم از تجهیزات کلاس آنلاین ، استفاده از یک اینترنت پر سرعت است. اگر می خواهید کلاس آنلاین یا ویدئو کنفرانس بدون دردسری داشته باشید حتما از یک اینترنت پرسرعت خوب استفاده کنید. خوشبختان در اکثر نقاط کشور اینترنت با سرعتی مناسب برای برگزاری یک کلاس آنلاین در دسترس است. البته متاسفانه هنوز در بعضی نقاط این سرعت بسیار پایین و حتی در بعضی مناطق کاربران به اینترنت دسترسی ندارند !

اصولا نرم افزارهای استریم این قابلیت را دارند که با سرعت اینترنت شما کیفیت محتوا را تنظیم کنند! یعنی اگر شما در حال مشاهده یک کلاس آنلاین یا ویدئو کنفرانس با کیفیت Full HD هستید و سرعت شما به هر دلیلی پایین بیاید ، نرم افزار کیفیت ویدئو را به 720p یا 480p کاهش می دهد تا ویدئو قطع نشود. اما خب این به این معنی نیست که هر سرعتی داشته باشید مشکلی پیش نیاد! پیشنهاد ما برای استریم تصاویر 4K سرعت 25 مگ ، تصاویر Full HD حداقل سرعت 8 مگ و برای تصاویر 720p سرعت حداقل 5 مگ نیاز است ! این سرعت ها را برای اینترنت های خانگی ADSL در نظر میگیریم. برای استفاده از اینترنت سیمکارت موبایل سعی کنید حتما از سرعت 4G و LTE استفاده کنید تا در استریم و پخش کلاس آنلاین و ویدئو کنفرانس مشکلی نداشته باشید. البته که اینترنت سیمکارتی 4G و LTE سرعت بهتر و ثبات بیشتری نسبت به اینترنتهای خانگی ADSL دارد و البته هزینه بیشتر !

[quote]مقاله پیشنهادی : استریم چیست ؟ [/quote]

 

سرعت مورد نیاز برای استریم و پخش زنده


دوربین یا وب کم ؟

روش های زیادی برای انتقال تصویر وجود داره ! وب کم یا دوربین های فیلمرداری . اما کدام روش بهتر است؟ خب جواب این سوال به بودجه شما بستگی داره. اگر لپتاپ دارید می توانید از وب کم لپتاپ استفاده کنید . اما اگر کامپیوتر دارید و یا از کیفیت وبکم لپتاپتون راضی نیستین ( که عموما هم کیفیت وب کم لپتاپ ها پایین است ) باید یک وبکم تهیه کنید یا از یک دوربین فیلمبرداری استفاده کنید! می توانید در فروشگاه مدیافو انواع وب کم را بررسی و خریداری کنید.

وب کم ها در مدل های مختلف با کیفیت های مختلف تولید می شوند. از ساده ترین و ارزان ترین وب کم ها که عموما کیفیت پایینی دارند تا وب کم های نیمه حرفه ای Full HD و حرفه ای مخصوص ویدئو کنفرانس ! اگر قصد تهیه یک وبکم را دارید اول بودجه خودتون را بررسی کنید! و اینکه چه تصویری با چه کیفیتی می خواهید ارائه کنید . وب کم های ارزان قیمت با برندهای ساده یا اصلاحا Fake کیفیت 480p و یا حتی پایین تر دارند! وب کم های Full HD یا حتی HD را باید از یک برند معتبر مانند لاجیتک یا رپو و J5create انتخاب کنید. اگر هم بدنبال یک وبکم حرفه ای برای یک ویدئو کنفرانس حرفه ای هستید از وب کم های مخصوص ویدئو کنفرانس مانند محصولات لاجیتک یا Aver و یا J5create استفاده کنید.

مزایا : تنوع در انتخاب – هزینه مناسب تر نسبت به دوربین – اتصال راحت تر

معایب : زاویه دید کمتر – قابلیت بسیار کمتر در زوم و فوکوس کردن روی تصاویر

اما اگر بدنبال یک تصویر با کیفیت با قابلیت کنترل فوکوس حرفه ای تصویر و کنترل کیفیت نور و رنگ با دقت بالا هستید باید از یک دوربین فیلمبرداری استفاده کنید. می توانید از انواع دوربین های DSLR یا دوربین های فیلمبرداری حرفه ای استفاده کنید. اما چطوری تصویر را به کامپیوتر منتقل کنیم؟ با استفاده از یک کارت کپچر ! باید خروجی تصویر دوربین را به یک کارت کپچر وصل کنید تا کارت کپچر که به کامپیوتر و لپتاپ شما وصل شده ، تصاویر را به نرم افزار انتقال دهد. برای انتخاب یک کارت کپچر مخصوص استریم و کلاس آنلاین هم باید ببینید دوربین شما چه خروجی تصویری می دهد. HDMI یا SDI یا خروجی تصویر آنالوگ. بعد از مشخص شدن نوع خروجی تصویر ، کارت کپچر مناسب آن را انتخاب و تهیه کنید. اگر دوربین دارید و نیاز به هزینه اضافی برای خرید دوربین ندارید ، پیشنهاد ما استفاده از دوربین در کنار یک کارت کپچر است.

البته در سالن های کنفرانس یا بعضی کلاس های آموزش حرفه ای نیاز به چند دوربین هست که در اینصورت حتما باید از کارت کپچر یا میکسر تصویر مانند محصولات ATEM Mini که قابلیت پشتیبانی از 4 دوربین همزمان و استریم تصاویر را دارند استفاده کنید.

مزایا : قابلیت بالا در کنترل زوم و فوکوس تصاویر – کیفیت بالاتر در رنگ و نور – امکان پوشش گسترده تر تصاویر

معایب : هزینه بالاتر


میکروفون

اما یکی دیگر از ابزاری که برای تجهیز یک کلاس آنلاین مورد نیاز است و که البته توجه خیلی کمی بهش میشه،  کیفیت صداست. همه لپتاپ و موبایل ها میکروفون دارند و به صورت پیش فرض کاربران از همین میکروفون داخلی این دستگاه ها استفاده می کنند. اما کیفیت صدا چندان مطلوب نیست . اگر میخواهید یک کلاس آنلاین یا ویدئو کنفرانس با کیفیت صدای خوبی داشته باشید بهتره که از یک میکروفون خوب و با کیفیت استفاده کنید. حالا این میکروفون میتونه میکروفون یقه ای باشه ، می تونه یک میکروفون USB با کیفیت باشه یا حتی یک میکروفون شاتگان که قابلیت نصب روی دوربین رو داره. هرچی که هست با یک انتخاب مناسب کیفیت کار رو بالا ببرید. از دیگر مزیت های استفاده از میکروفون های نیمه حرفه ای و حرفه ای قابلیت کم کردن نویز محیط اطراف است. حتما بارها دقت کردین که در کلاس آنلاین علاوه بر صدای استاد یا ارائه دهنده ، صداهای اطراف هم به گوش میرسه که ممکنه آزاردهنده باشه. راه حلش استفاده از یک میکروفون با کیفیت و خوب است.

البته باز هم در اینجا بحث هزینه مطرح هستش. اگر بودجتون محدوده از میکروفون یقه ای بویا BY-M1 که کیفیت خوبی داره و البته هزینه بهتری نسبت به محصولات مشابهش داره استفاده کنید. این میکروفون از پرفروش ترین میکروفون های دنیاست که امروزه خیلی از کاربران برای کلاس آنلاین و استریم های ویدئویی استفاده می کنند.

میکروفون برای استریم


قلم نوری و ابزار رسم و نوشتن

این مورد شاید برای خیلی از کاربران لزومی نداشته باشه. اما اگر نیاز به نوشتن فرمول یا طراحی و رسم خطوط نیاز دارید خب چی بهتر از یک قلم نوری ! توسط قلم نوری می توانید براحتی هر نوشته و هر شکلی را رسم کرده و در کلاس آنلاین نمایش دهید. قلم های نوری هم مدل های مختلفی داره. از یک قلم نوری ساده که برای نوشتن و خطوط ساده مناسبه تا قلم نوری های حرفه ای که برای انواع کار گرافیکی استفاده میشه. پیشنهاد ما استفاده از قلم های نوری سادست که برای یک کلاس آنلاین بسیار کاربردی و مناسبه.

قلم نوری مناسب برای استریم


نور پردازی

شاید نورپردازی زیاد مساله مهمی به نظر نرسه ولی اگر شما بهترین دوربین و کارت کپچر و وبکم و لپتاپ و سرعت اینترنت رو داشته باشید ولی نور مناسبی نداشته باشید تصویر خوبی ارائه نمی دهید. پایه و لازمه تصویر خوب نور مناسب است. صحبت ما این نیست که حتما تجهیزات نور پردازی خوبی داشته باشید اما توصیه می کنیم حتما در فضای با نور کافی در کلاس آنلاین حاضر شوید و تصویر خود را استریم کنید. اگر بودجه کافی ندارید سعی کنید در طول روز در اتاق های با نورگیری مناسب و با روشنایی لامپ ها فضای مناسبی برای پخش تصویر استفاده کنید. اگر هم بودجه مناسبی برای تجهیز فضا برای ارائه یک کلاس آنلاین خوب دارید ، از تجهیزات نور پردازی مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

تجهیزات نور پردازی استریم و استریمینگ

 

صحبت نهایی

تقریبا تمتم تجهیزات یک کلاس آنلاین را بررسی کردیم. متوجه شدیم که برای ایجاد یک کلاس آنلاین به صورت حرفه ای ، بودجه زیادی لازم داریم. در این شرایط اقتصادی شاید نخواهیم که توصیه زیادی بر تهیه تمام امکانات و تجهیزات داشته باشیم. مخصوصا برای معلمان و استادن عزیز که در این شرایط بیشتر از همه متحمل هزینه خواهند شد. اگر حداقل امکانات را دارید سعی کنید تا تصاویر را با رزولوشن های SD و یا نهایت 720p استریم کنید تا هم نیاز به لپتاپ و اینترنت خیلی قوی نیاز نداشته باشید و هم بتوانید کلاس آنلاین بدون قطعی صدا و تصویر برگزار کنید. انتخاب نرم افزار هم بسیار مهم است. همچنین تنظیم درست گزینه های نرم افزاری برای انتقال صدا و تصویر به صورت فشرده.

اگر بودجه محدودی دارید در فروشگاه مدیافو سعی کردیم تا انواع وب کم و کارت کپچر و میکروفون با کیفیت و البته ارزان قیمت ارائه دهیم تا نیازهای شما با حداقل هزینه برطرف شود. اگر هم بودجه کافی دارید بازهم می توانید حرفه ای ترین محصولات برای تجهیز یک کلاس آنلاین را از فروشگاه مدیافو بعد از بررسی و مقایسه محصولات تهیه کنید.

لطفا تجربه ها و سوالات خودتون را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید. موفق باشید

منبع : تیم فنی مدیافو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. […] راهنمای خرید تجهیزات کلاس آنلاین […]

  2. […] راهنمای خرید تجهیزات کلاس آنلاین […]