دانگل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

39
4.5/5 - (2 امتیاز)

دانگل HDMI چیست ؟

دانگل HDMI که به دانگل انتقال تصویر بی سیم وایرلس یا دانگل انتقال موبایل به تلویزیون هم معروف است ، به دستگاهی گفته می شود که از طریق رابط HDMI به صفحه نمایش وصل شده و توسط آن می توانید اطلاعاتی مانند فیلم ، عکس ، فایل صوتی و … را از موبایل ، تبلت و لپتاپ را به صورت بی سیم به صفحه نمایش انتقال دهید. به طور خلاصه تر، به دستگاهی گفته می شود که قابلیت انتقال اطلاعات به صورت بی سیم از انواع اسمارت فون  و لپتاپ به صفحه نمایش را را دارد. این سخت افزار دارای سیستم مستقل WiFi بوده و نیازی به مودم یا روتر بی سیم دیگر نخواهد داشت. در ادامه به بررسی دقیق تر این سخت افزار و تکنولوژی جذاب میپردازیم.


  • شما می توانید از فروشگاه مدیافو انواع دانگل HDMI را مشاهده کنید و بعد از بررسی و مقایسه آنها با یکدیگر ، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

دانگل ezcast ultra دانگل ezcast 2دانگل ezcast 4kدانگل ezcast cs2دانگل ezcast band1دانگل ezcast pro 2

تاریخچه

نمونه های اولیه دانگل انتقال تصویر را مایکروسافت و گوگل ارائه دادند که البته نمونه مایکروسافت چندان موفق و همه گیر نبود. شاید بتوان نمونه موفق این تکونولوژی را دانگل کروم کست دانست که گوگل بعد از معرفی آن دنیای جدیدی بر روی کاربران باز کرد و مثل همیشه همه را شگفت زده کرد. کروم کست ، شاید اولین دانگل انتقال تصویر وایرلس نباشد ، اما به طور قطع اولین دانگل با قیمت پایین و مناسب برای انواع محیط ها و نیازها بود که توانست بسیار زود جای خود را در میان کاربران باز کرده و اکثر نیازهای آن ها چه شخصی و چه تجاری و حرفه ای را برطرف کند. اما این پایان ماجرا نبود ! شاید Chromecast در ابتدا توانست بسیار خوب عمل کند و خود را دانگل کامل و بی نقصی جلوه دهد اما نیازهای کاربران هیچوقت تمامی ندارد و دائم بیشتر و بیشتر می شوند و محدودیتهایی که دانگل های کروم کست داشتند نمی توانستند تمامی نیازهای کاربران را پوشش دهند.

 

شرکت های مختلفی سعی کردند تا دانگلی مشابه کروم کست با قابلیت های بیشتر ارائه کنند اما هیچکدام آن ها مانند EZCast موفق نبودند. دانگل های ایزی کست EZCast خیلی زود توانستند خود را به عنوان یک دانگل کاربردی و مقرون به صرفه معرفی کرده و بخش بزرگی از بازار را بدست بیاورند. تنوعی بالایی که در محصولات شرکت EZCast وجود دارد دست کاربر را برای انتخاب باز گذاشته و شما می توانید با توجه به نیاز و هزینه تان دانگل مورد نظرتان را انتخاب و استفاده کنید. به غیر از ایزی کست و کروم کست ، دانگل های دیگری مانند انواع دانگل انی کست یا Mirascreen و … تولید می شوند که همگی کارکردی مشابه دارند و به دانگل انتقال تصویر موبایل به تلویزیون معروفند که دلیل آن سهولت استفاده و هزینه پایین آن ها است.

 


چگونه به صفحه نمایش وصل می شود ؟

اتصال این دانگل ها به صفحه نمایش بسیار ساده است. شما می توانید دانگل را به صورت مستقیم و یا توسط یک رابط افزایش اچ دی ام ای به پورت HDMI تلویزیون یا ویدئو پروژکتور خود وصل کنید. در صورتیکه صفحه نمایش شما از ورودی HDMI برخوردار نبوده و دارای ورودی های آنالوگ یا DVI و VGA می باشد می توانید از انواع مبدل ها مانند تبدیل HDMI به VGA یا دستگاه تبدیل HDMI به AV برای اتصال دانگل به صفحه نمایش استفاده کنید. برق دانگل های معمولا توسط یک آداپتور USB از نوع 5V 1A تامین می شود که توسط کابل USB به دانگل متصل می شود. البته یک سری از دانگل ها مانند دانگل EZCast 4K  از قابلیت MHL پشتیبانی می کنند که اگر تلویزیون شما هم از این قابلیت پشتیبانی کند دیگر نیاز به برق جداگانه نداشته و با اتصال دانگل به پورت HDMI برق دستگاه تامین می شود.

نحوه اتصال دانگل HDMI


آیا دانگل HDMI قابلیت اتصال به اینترنت را هم دارد؟

بله. در صورت استفاده از دانگل انتقال تصویر ، بعد از اتصال موبایل یا لپتاپ به دانگل شما می توانید از اینترنت 3G/4G سیم کارت خود استفاده کنید. همچنین شما می توانید توسط راهنمایی که برای هر دانگل وجود دارد به مودم بی سیم خود وصل شده و به صورت همزمان از دانگل انتقال تصویر و اینترنت استفاده کنید و برنامه هایی مانند آیو ، فیلیمو ، آنتن ، آپارات ، نماوا ،  یوتیوب و … را به صورت آنلاین بر روی تلویزیون خود مشاهده کرده و لذت ببرید.

اتصال دانگل HDMI به اینترنت


پشتیبانی از سیستم عامل

دانگل های انتقال تصویر وایرلس ، در صورت پشتیبانی از نرم افزار انتقال تصویر مانند نرم افزار EZCast ، تحت تمام سیستم عامل های ویندوز ( نسخه 7 به بعد ) ، اندروید ، iOS ، Mac OS X و لینوکس قابلیت استفاده دارند . اما اگر دانگل از نرم افزار پشتیبانی نکند ، توسط سیستم عامل های اندروید ، iOS و ویندوز 10 ( درصورت پشتیبانی شبکه WiFi از میراکست ) پشتیبانی می شود. اگر از میراکست اطلاعات بیشتری می خواهید می توانید مقاله Miracast چیست را مطالعه کنید.

سیستم عامل


تفاوت دانگل انتقال تصویر و اندروید باکس

از دانگل HDMI و اندروید باکس هم برای هوشمند سازی تلویزیون استفاده می شود و هم برای انتقال تصویر موبایل و لپتاپ به تلویزیون . هر دو سخت افزار جزو دسته بندی هوشمند ساز تلویزیون هستند اما کدام یک برای کدام کار مناسب تر است؟ در زیر به مقایسه این دو پرداختیم . ( اگر در مورد اندروید باکس اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله اندروید باکس چیست را مطالعه کنید )

تفاوت اندروید باکس و دانگل HDMI

  • تفاوت انتقال تصویر دانگل و اندروید باکس
  • همانطور که می دانید اندروید باکس ها مانند دانگل های HDMI قابلیت انتقال تصاویر موبایل به تلویزیون را دارند. اما به 2 دلیل در مقایسه با دانگل های HDMI ضعیف تر عمل می کنند. 1- برای استفاده از قابلیت انتقال تصویر اندروید باکس ، باید حتما دستگاه شما به یک مودم روتر بی سیم وصل شود که این یک نقطه ضعف محسوب خواهد شد. 2- اندروید باکس به دلیل برخوردار بودن از سیستم عامل اندروید ، برای انتقال تصاویر از دستگاه های با سیستم عامل های iOS ، Mac OS X و ویندوز محدودیت دارد و به خوبی دانگل های HDMI عمل خواهد کرد. بنابراین  برای انتقال تصویر به صورت بی سیم استفاده از دانگل HDMI پیشنهاد می شود.

  • تفاوت هوشمند سازی دانگل و اندروید باکس

آیا دانگل HDMI قابلیت هوشمند سازی تلویزیون را داراد؟ بله. وقتی شما قادر باشید صفحه نمایش گوشی و تبلت خود را به تلویزیون انتقال دهید در اصل توانسته اید یک صفحه نمایش هوشمند از تلویزیونتان بسازید. اما سوال اصلی این است که آیا قابلیت و سرعت پردازش یک اندروید باکس را دارد؟ نه به صورت کامل. اندروید باکس یک دستگاه مستقل است که توسط یک کابل HDMI به تلویزیون وصل می شود و قادر است نرم افزار ها و بازی های اندرویدی را نسبت به یک دانگل انتقال تصویر که تصاویر را به صورت بی سیم انتقال می دهد، بهتر و روان تر اجرا کند. بنابراین اگر به دنبال این هستید که تلویزیون خود را هوشمند کرده و برنامه ها و بازی های بسیار قوی و حرفه ای و یا فیلم های با کیفیت بسیار بالا را اجرا کنید ، پیشنهاد ما استفاده از یک اندروید باکس است.


انواع دانگل انتقال تصویر

دانگل های انتقال تصویر وایرلس دارای مدل های مختلف می باشند که تفاوت این دانگل های در پشتیبانی نرم افزاری ، شبکه WiFi ، چیپ پردازنده ، حافظه رم و حافظه Nand آن ها می باشد که هرکدام می توانند عامل تعیین ننده و مهمی در انتخاب و خرید یک دانگل انتقال تصویر مناسب باشند.

پشتیبانی نرم افزاری : یک سری از دانگل های انتقال تصویر مانند دانگل Anycast یا Allcast و مشابه آنها که عموما دارای چیپ های Rockchip و AM8252 می باشند، مخصوص گوشی و تبلتهایی هستند که از قابلیت Screen Mirroring پشتیبانی می کنند . این دسته از دانگل ها از نرم افزار خاص و واحدی پشتیبانی نمی کنند. سری دیگر دانگل ها که از نرم افزار پشتیبانی می کنند مانند دانگل EZCast 2 یا دانگل EZCast band 1 که از نرم افزار EZCast پشتیبانی می کنند را می توان برای انواع موبایل ، تبلت و لپتاپ با انواع سیستم عامل ها استفاده کرد و محدودیتی نخواهید داشت.

شبکه WiFi : شبکه وای فای دانگل ها یکی از گزینه های مهم برای خرید دانگل می باشد. عموما برای کارهای خانگی کاربر ترجیح می دهد از دانگل انتقال تصویر با شبکه وای فای 2.4 گیگاهرتز استفاده کند که هزینه کمتری دارد اما برای محیط های آموزشی و تجاری کاربران برای اتصال پایدار ترجیح می دهند از دانگل های انتقال تصویر با شبکه 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده کنند که انتقال تصویر پایدارتر با سرعت بهتر و بالاتری دارند.

حافظه رم : دانگل های HDMI عموما از رم های 128 ، 256 و 512 مگابایت استفاده می کنند که رم آنها بر اساس قابلیت ها و امکانات و همچنین کیفیت پخش آنها متفاوت است.

البته به غیر از موارد بالا تفاوت های دیگری مانند آنتن WiFi داخلی یا خارجی و پشتیبانی از MHL وجود دارد که مانند گزینه های قبلی در انتخاب دانگل تاثیر گذار نیستند.


مزایای استفاده از دانگل :

عدم نیاز به کابل کشی : شاید اصلی ترین مزیت استفاده از دانگل های انتقال تصویر را بتوان خلاص شدن از شر کابل کشی و کابل های اضافه دانست. در محیط های شخصی ، تجاری ، سال های کنفرانس ، اتاق جلسات و آموزش و … همیشه برای انتقال تصویر از موبایل یا لپتاپ نیازمند استفاده از مبدل ، کابل و کابل کشی بودیم که هر کدام از این ها علاوه بر هزینه ، هم باعث دست و پاگیر شدن بود و هم باعث بهم خوردن زیبایی و نظم محیط می شد. اما با وجود این دانگل ، نیاز به کابل و مبدل از بین رفته و براحتی می توانید تصاویر دستگاه خود را به صورت بی سیم به صفحه نمایش انتقال دهید.

کابل تبدیل

سهولت در نصب و استفاده : استفاده از دانگل انتقال تصویر برای انواع گوشی ها و تبلت ها بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از مبدل و کابل می باشد. پیش از این برای انتقال تصویر از موبایل و تبلت به تلویزیون یا ویدئو پروژکتور ، حتما باید از کابل و تبدیل مخصوص استفاده می کردید که دردسرهای فراوان و خاص خود را داشت. مشکلاتی مانند انتخاب مبدل MHL سازگار با اسمارت فون اندرویدی ، طول کوتاه مبدل ها و نیاز به تبدیل های جداگانه برای افزایش متراژ کابل ، هزینه بالای کابل مخصوصا برای آیفون و آیپد ، عدم سازگاری بعضی از گوشی ها با مبدل ها و بسیاری از مشکلات دیگر که همگی این موارد باعث می شود تا دانگل را جایگزین کابل و مبدل کنیم. چرا که این دانگل ها از انواع سخت افزارها و سیستم عامل های پشتیبانی می کنند.

امنیت بالا : فرض کنید قرار است به دفتر مشتری یا یک کلاس آموزشی بروید و یک فیلم و عکس تبلیغاتی یا فایل پاورپوینت را برای مشتری و کاربر خود ارائه دهید. راه حل چیست ؟ اجرای فیلم و فایل پاور پوینت بر روی گوشی و تبلت یا کپی کردن فایل بر روی فلش و سی دی و آن را در اختیار افراد دیگر قرار دادن ؟ بی شک این بدترین انتخاب است.  با این کار امنیت اطلاعات خود را به خطر می اندازید به علاوه اینکه ظاهر خوشایندی هم نخواهد داشت. راه حل جایگزین ؟ استفاده از دانگل HDMI ! جابجایی و حمل و نصب این دانگل ها به واسطه ابعاد بسیار کوچک و وزن پایین آن بسیار راحت بوده و به راحتی می توانید برای ارائه اطلاعات خود با امنیت بالا از آن در هر محیطی استفاده کنید که علاوه بر تامین امنیت اطلاعات ، پرستیژ کاری خود را هم حفظ کرده اید.

امنیت دانگل HDMI


معایب دانگل انتقال تصویر

این سخت افزار قصد دارد تا روزی بتواند جایگزین قطعی کابل HDMI شود اما هنوز فاصله زیادی با این هدف دارد که دلایل آن را در زیر بررسی می کنیم.

سرعت انتقال : اگر شما نیاز دارید تا کل صفحه لپتاپ یا موبایل تان را به صفحه نمایش انتقال دهید ( Screen Mirroring ) و همزمان یک فیلم با کیفیت  4K پخش کنید و یا می خواهید یک بازی با کیفیت و گرافیک بالا را اجرا کنید ، استفاده از کابل HDMI بر دانگل انتقال تصویر ارجحیت خواهد داشت. چرا که استفاده از HDMI Dongle بجای کابل به دلیل محدودیت در سخت افزار و سرعت انتقال باعث ایجاد تاخیر و لگ ( Lag )  خواهد شد.

سرعت دانگل

فاصله اتصال : برای اتصال دستگاه های مورد نظر به صفحه نمایش با فاصله بالاتر از 15 متر ، حتما باید از کابل یا دستگاه انتقال تصویر بی سیم ( با توجه به نیاز ) استفاده کنید. چرا که دانگل های انتقال تصویر وایرلس ( تا به امروز)  قابلیت اتصال به موبایل و لپتاپ شما را تا فاصله نهایت 15 متری دارند و در فاصله های بیشتر اتصال قطع می شود.

مسافت پشتیبانی دانگل

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

39 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    سلام. من یک دانگل تهیه کردم اما بعد از وصل کردن به پورت hdmi تلویزیون مشخصات روی صفحه تلویزیون نمیاد و میزنه که از سیگنال پشتیبانی نمی‌شود اما روی گوشی میتونم پیداش کنم.
    علت چیست

    1. سردبیر می گوید

      سلام. مشکل میتونه از دانگل باشه و یا از برق دانگل. برق USB دانگل رو با آداپتور USB مانند یک شارژر با کیفیت موبایل تامین کنید و از USB تلویزیون برای تامین برق دانگل استفاده نکنید.

  2. سهیل می گوید

    سلام آیا میتوان تصویر دستگاه DVR دوربین مداربسته رو هم از طریق دانگل HDMI به تلویزیون انتقال داد؟

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. باید از انتقال تصویر بی سیم شامل یک فرستنده و یک گیرنده که نیاز به نرم افزار ندارد مانند Ezcast Pocket استفاده کنید.

  3. مهدی می گوید

    سلام گوشی من galaxy a12 هست اسمارت ویو نداره از این دانگل استفاده کنم به تلویزیون وصل میشه

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. سری A سامسونگ امکان انتقال تصویر توسط نرم افزار Ezcast با دانگل Ezcast را دارند ولی صدا از گوشی پخش می شود.

      1. shahram ramezan می گوید

        سلام شما باید به تنظیمات گوشی برید سرچ کنید(صدا را جدا کن) وارد شوید خودتون متوجه میشید که باید چکاری انجام دهید.بعداز اینکار مشکل حل میشه

  4. سامان رضایی می گوید

    سلام ببخشید میشه انتقال تصویرو از یک رسیور به مانیتور انتقال داد در صورتی که مانیتور ورودی hdmiنداشته باشد مثل مانیتور خودرو که ورودیavدارند؟؟؟

    1. سردبیر می گوید

      سلام. با دانگل انتقال تصویر از موبایل ، لپتاپ و تبلت امکان پذیره. برای انتقال تصویر از رسیور به تلویزیون باید از دستگاه انتقال تصویر بی سیم که شامل یک فرستنده و یک گیرنده است استفاده کنید
      در مورد ورودی AV مانیتور باید از مبدل HDMI به AV استفاده کنید.

  5. ابراهیم می گوید

    سلام من یک دانگل انی کست دارم
    ادرس و بارکد و شماره که روی تلوزیون میومد الان نمیاد دیگه
    دانگل وقتی وصل تلوزیون میکنم روشن میشه ولی نا اسمی داره نه رمزی هیچی نمیات پاک شده انگار
    گوشیم نمیتونه پیداش کنه
    لطفا رانماییم کنید

    1. سردبیر می گوید

      سلام. از یک آداپتور USB برای تامین برق دانگل استفاده کنید. اگر باز هم همین مشکل باقی ماند احتمال زیاد چیپ اصلی دچار مشکل شده

  6. محمدرضا می گوید

    سلام
    من میخوام از انتقال تصویر و صدای لپ تاپ به تی وی با دانگل اچ دی ام ای استفاده کنم ایا زمانی که وای فای من به اینترنت وصل هست میتواند همزمان به وای فای دانگل هم وصل شود؟

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. بله. اگر از دانگل های Ezcast استفاده کنید می توانید همزمان هم به دانگل وصل باشین و هم به اینترنت وای فای

  7. مرتضی می گوید

    سلام. به روی تلویزیون سامسونگ۴۲ اینچ ساده جواب هم میده؟

    1. سردبیر می گوید

      سلام.تفاوتی نمی کند. اگر ورودی HDMI داشته باشد می توانید از دانگل HDMI استفاده کنید

  8. ساسان می گوید

    سلام.آیا به دوربین عکاسی هم متصل میشه؟ که از wifi دوربین به دانگل وصل شد؟

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. خیر چون تحت سیستم عامل های اندروید ، ویندوز ، iOS ، Mac OS و کروم کار میکنن و دوربین ها این سیستم عامل ها را ندارن.

      1. محسن می گوید

        سلام تلویزیون من اندروید نیست فقط کابل hdmiمیخوره اگر دانگل بخرم وصل کنم میتونم تصویر گوشیم از طریق وایفای انتقال بدم یا باید تلویزیون مدلش باشه یا اینکه اندروید باشه تلویزیون من اندروید نیست آیا ساپورت میکنه دانگل

        1. سردبیر می گوید

          با سلام. بله توسط دانگل قابل انتقال است و هیچ نیازی به تلویزیون اندرویدی یا وای فای تلویزیون نیست

  9. سارا می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود ممنون. بنظرتون برای پخش یک فیلک با کیفیت hd همین دانگل مناسب تره یا کابل؟ برای یک اتاق جلسه میخوام

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. خب دانگل انتخاب بهتریه به نظر ما. چون این کار با دانگل امکان پذیره و نکته مهم اینکه از گوشی و تبلت هم میشه برای پخش استفاده کرد. علاوه بر اون میز جلسه هم خلوت میمونه و ظاهر بهتری داره.

  10. اسدزاده می گوید

    خیلی خوبه.من یه دانگل انی کست داشتم ولی توی فیلمای hd اذیتم کرد رفتم سراغ دانگل بهتر ایزی کست راضی ترم الان

    1. مجتبی می گوید

      سلام. ایا در اتصال موبایل به اندروید باکس برای دیدن یک فیلم یا عکس در تلویزیون نیاز به مودم وای فای هم هست یا اینکه اندروید باکس هم مثل دانگل به موبایل وصل میشه؟

      1. سردبیر می گوید

        با سلام. عموما برای اتصال موبایل به اندروید باکس به یک مودم وای فای نیاز هست.

  11. سیف اللهی می گوید

    عالی بود مرسی

  12. محمدصورتی می گوید

    سلام کیفت کار دانگل بی سیم بهتره یا کابل hdmi لطفا اگه میشه ی برند خاصی برای کابل hd هم معرفی کنید

    1. سردبیر می گوید

      سلام. شاید کیفیت کابل در کنار هزینه ای که می کنید بهتر باشه اما اساس دانگل HDMI انتقال تصویر بی سیم و استفاده از تکنولوژی وایرلسه. باید از تبدیل رابط گوشی به HDMI استفاده کنید که برندهای مختلفی مانند J5create یا Baseus و مانند اینها از برندهای معتبر هستند.

  13. Naji می گوید

    خیلی راهنمای جالب و خوبی بود. من خودم انی کست داشتم و برای کار معمولی راضی بودم ولی دانگلهایی که نرم افزار ساپورت میکنن خیلی بهتر و پرسرعت ترن

    1. صدرا می گوید

      سلام.الان برای اتصال بین تلویزیون و کامپیوتر باید کامپسوتر آپشن خاصی داشته باشه؟(مثلا دانگل وای فای؟)

      1. سردبیر می گوید

        سلام.بله هم باید از دانگل وای فای استفاده کنید و هم از دانگل HDMI

  14. حمید می گوید

    سلام تفاوت ezcast و melecast چیه و چه دستگاهی برای انتقال صدا و تصویر از موبایل به تلویزیون بگیری که دیلی و تاخیر پخش نداشته باشه mhl بهتره یا اون دوتا

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. محصولات Ezcast به لحاظ کیفیت و نرم افزاری از Melecast بهتر هستند. مدل های مختلفی موجود هست که باید با توجه به نیازتان بررسی و انتخاب کنید. Mhl تقریبا منسوخ شده و دانگل انتقال تصویر گزینه بهتری هست

  15. مهدی می گوید

    سلام برای اینکه بتونیم فیلیمو‌و‌نماوا رو تو‌تلویزیون نصب کنیم دانگلی وجود داره طوری که دیگه نیاز به گوشی نداشته باشه.به وایفا وصل بشه و نماوا و فیلیمو رو نشون بده

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. دانگل که خیر اما دستگاه هایی به نام اندروید باکس هستند که این قابلیت و قابلیت هایی بسیار بیشتری دارند.

  16. امیر می گوید

    سلام، آیا موبایل هم باید قابلیت کروم کست را داشته باشد؟

    1. سردبیر می گوید

      سلام، خیر نیازی نیست.

  17. امیر می گوید

    سلام خسته نباشین من یه دانگل hdmi بدون سیم میخوام کیفیت برام خیلی مهم هستش قیمت مهم‌نیست پیشنهادتون چیه؟

    1. سردبیر می گوید

      با سلام . باید در ابتدا انواع دانگل HDMI را بررسی کنید و با هم مقایسه و مزیت هرکدوم را بررسی کنید. اما به طور کلی در حال حاضر دانگل ezcast 2 و دانگل ezcast ultra از بهترین دانگل های انتقال تصویر بی سیم هستند.

  18. […] دانگل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟ […]