راهنمای خرید انواع گیرنده دیجیتال

11
3.6/5 - (9 امتیاز)

گیرنده دیجیتال امروزه جایگزین گیرنده های آنالوگ شده اند و دیگر دردسر تماشای یک شبکه تلویزیونی با برفک زیاد و آنتن هوایی بسیار قوی را نخواهید داشت. گیرنده های دیجیتال در مدل های گیرنده دیجیتال موبایل ، گیرنده دیجیتال لپتاپ و کامپیوتر ، گیرنده دیجیتال تلویزیون و گیرنده دیجیتال خودرو  طراحی و تولید می شوند. در حال حاضر سیگنال دیجیتال با فرمت Mpeg 4 و کدک H.264 در فرکانس DVB-T پخش می شود که در آینده نزدیک قرار است به فرکانس T2 که تعداد کانال بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد تغییر کند. از مزیت های گیرنده دیجیتال نسبت به آنالوگ می توان به دریافت شبکه های تلویزیونی و رادیویی صاف و شفاف بدون برفک ، دریافت شبکه ها با آنتن های ساده و رومیزی و دریافت تعداد شبکه های بیشتر تلویزیونی و رادیویی اشاره کرد. در ادامه به معرفی انواع گیرنده دیجیتال می پردازیم و یک راهنمایی کاربردی جهت خرید گیرنده دیجیتال ارائه می کنیم. 

* اگر به تاریخچه تلویزیون دیجیتال علاقمند هستید در اینجا می توانید تاریخچه کاملتری از تلویزیون دیجیتال بخوانید

انواع گیرنده دیجیتال :

گیرنده های دیجیتال عموما به 4 دسته مختلف دسته بندی می شوند. این گیرنده ها عموما کارکرد یکسان دارند. یعنی همه آنها در محیط های یکسان تعداد کانال یکسان دریافت می کنند. اما نحوه اتصال ، قابلیت ها و کاربردهای متفاوتی دارند که به آنها می پردازیم.


گیرنده دیجیتال موبایل

گیرنده دیجیتال موبایل چیست ؟

بعد از راه اندازی شبکه های دیجیتال تلویزیونی ، کم کم محصولات و دستگاه های گیرنده هم گسترش پیدا کردند و علاوه بر ستاپ باکس ها ، گیرنده های دیجیتال مخصوص کامپیوتر و لپتاپ و گیرنده دیجیتال خودرو ، گیرنده دیجیتال مخصوص موبایل هم تولید شدند. گیرنده دیجیتال موبایل یکی از جذابترین تولیدات در این زمینه بود. چرا که پیش از آن گیرنده های دیجیتال و آنالوگ مخصوص کامپیوتر و لپتاپ و خودرو تولید شده بودند اما گیرنده مخصوص گوشی موبایل و تبلت تولید نشده بود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اسمارت فون ها در گذشته هم مانند امروزه پیشرفته نبود و سرعت بالایی برای پشتیبانی از این گیرنده ها نداشتند. در ایران هم از سال 92 به صورت گسترده پخش و فروش این گیرنده ها رواج پیدا کرد و امروز هم گیرنده های دیجیتال کیفیت بالاتری پیدا کرده اند و هم موبایل های و تبلت ها از سرعت بالاتری برای پشتیبانی از این گیرنده ها برخوردار هستند.

گیرنده دیجیتال موبایل

گیرنده دیجیتال موبایل بدون اینترنت

 گیرنده های دیجیتال موبایل و تبلت قابلیت دریافت شبکه های دیجیتال تلویزیون بدون نیاز به اینترنت را دارند . این گیرنده ها در مدل های مختلف با برندهای مختلف و کارایی های نرم افزاری و سخت افزاری مختلف تولید می شوند. از تولید کنندگان معتبر گیرنده دیجیتال موبایل می توان به اورمدیا Avermedia ،مای جیکا  Mygica، الگاتو Elgato ، تیویزن Tivizen ، پروویژن Provision و گاندو Gando اشاره کرد که دو برند اول از تولید کنندگان قدیمی و حرفه ای در این زمینه می باشند. گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت را به دو دسته تقسیم می کنند :

1-گیرنده دیجیتال اندروید 

2-گیرنده دیجیتال iOS

برای انتخاب یک دستگاه دیجیتال برای موبایل یا تبلت باید محصولی مطابق با سیستم عامل انتخاب کنید. اگر از گوشی های آیفون یا آیپد استفاده می کنید باید از گیرنده دیجیتال مخصوص iOS و اگر از گوشی ها و تبلت های با سیستم عامل Android استفاده می کنید باید از گیرنده دیجیتال اندرویدی مانند گیرنده دیجیتال Mygica pt115 یا گیرنده دیجیتال مای جیکا PT360 استفاده کنید.

 

گیرنده های دیجیتال مخصوص موبایل و تبلت به دو صورت تولید و مورد استفاده قرار می گیرند:

1-اتصال به صورت مستقیم : این نوع گیرنده های دیجیتالی به صورت مستقیم به گوشی یا تبلت شما متصل می شوند و تنها با نصب یک نرم افزار براحتی از آنها استفاده می کنید. عموما این گیرنده ها دارای ورودی آنتن ریز ( MCX ) می باشند که از آنتن های مخصوص همان گیرنده های باید استفاده کنید و برای اتصال آنتن های قوی تر به این گیرنده ها باید از تبدیل های آنتن مانند تبدیل آنتن کابلی استفاده کنید. این گیرنده ها به دلیل حجم بسیار کوچکی که دارند برای محیط ها و فضاهای بیرونی بسیار کاربردی می باشند و براحتی می توانید از آنها در تمامی محیط هایی که دارای سیگنال دیجیتال مناسبی می باشند استفاده کنید. این دستگاه های دیجیتال به موبایل و تبلت هایی با پردازنده بالای 1.5 گیگاهرتز و قابلیت پشتیبانی از رابط OTG ( برای گوشی های اندرویدی ) نیاز دارند.

گیرنده دیجیتال موبایل

مزایا : سهولت در حمل و جابجایی – مناسب برای فضاهای باز – هزینه پایین – عدم نیاز به اینترنت

معایب : استفاده از شارژ گوشی جهت تامین برق – عدم سازگارای با موبایل ها و تبلت های با پردازنده ضعیف

از معروف ترین نرم افزارهای گیرنده دیجیتال موبایل با اتصال مستقیم می توان به PadTV HD ، Eyetv Mobile و Airdtv اشاره کرد.

نرم افزارهای گیرنده دیجیتال موبایل

2- اتصال به صورت بی سیم : این نوع گیرنده های دیجیتال به صورت بی سیم یا همان وایرلس به موبایل و تبلت متصل می شوند. اشتباه نکنید ! این گیرنده ها به هیچ مودم بی سیم و یا اینترنتی احتیاج ندارند بلکه تنها از طریق WiFi موبایل خود باید به این دستگاه وصل شوید. گیرنده دیجیتال بی سیم عموما سایز بزرگتری نسبت به گیرنده های دیجیتالی که به موبایل وصل می شوند دارند. طریق کار با این گیرنده ها هم بسیار آسان است. آنتن را به آن وصل کنید ، از موبایل به گیرنده وصل شوید ، نرم افزار را اجرا کنید و از تماشای شبکه های دیجیتال لذت ببرید. این گیرنده ها دارای باطری داخلی قابل شارژ می باشند. از این گیرنده ها با توجه به مدلشان می توان تا فاصله 10 تا 15 متری از گیرنده استفاده کرد. یعنی شما می توانید گیرنده دیجیتال وایرلس را در نقطه ای قرار دهید که از آنتن دهی خوبی برخوردار است و در فاصله 10 متری به آن وصل شوید و از آن استفاده کنید. دیگر لازم نیست گوشی خود را به نقطه ای ببرید که سیگنال دیجیتال بالایی داشته باشد. این گیرنده های با تمامی گوشی های موبایل با اندروید 4.2 به بالا و iOS 10 و بالاتر سازگارند. این گیرنده ها بر خلاف نوع اول قابلیت استفاده برای گوشی های با سیستم عامل Android و iOS را دارند و نیازی به تهیه یک دستگاه جداگانه برای هر سیستم عامل نیست. البته این دستگاه های دیجیتال قابلیت اتصال به یک دستگاه را به صورت همزمان دارند. از معروف ترین این گیرنده ها می توان به گیرنده دیجیتال وایرلس Mygica WitV اشاره کرد.

نمونه گیرنده دیجیتال وایرلس بی سیم موبایل و تبلت
نمونه گیرنده دیجیتال وایرلس

 

مزایا : مناسب برای محیط داخلی و خارجی – دارای باطری قابل شارژ و عدم استفاده مستقیم از شارژ گوشی – عدم نیاز به اینترنت – قابل استفاده برای هر دو گوشی اندرویدی و iOS

معایب : قیمت بالاتر – قطع اتصال از سایر دستگاه های بی سیم مانند مودم بی سیم

مزایا و معایب استفاده از گیرنده دیجیتال موبایل

از مزایای استفاده از گیرنده دیجیتال مخصوص موبایل می توان به عدم نیاز به اینترنت اشاره کرد. عدم واسبتگی به اینترنت هم در هزینه صرفه جویی می کند و هم در محیط های با سرعت کم اینترنت دچار قطعی و مشکل نمی شوید. از دیگر مزایا می توان به قابل استفاده بودن در محیط های مختلف اشاره کرد. حجم بسیار کم و سبک این گیرنده ها قابلیت جابجایی و استفاده از آن ها در هر محیطی را ممکن می کنند.

شاید بزرگترین عیب این گیرنده ها یکسان نبودن سیگنال دیجیتال در تمام نقاط مورد استفاده باشد و به همین دلیل معمولا در فضاهای بسته و یا محیط های دور از شهر ممکن است با مشکل دریافت شبکه های دیجیتال مواجه شوید که البته این مشکل با استفاده از آنتن ها قوی تا حد زیادی قابل برطرف شدن است.

قطعا مزایایی استفاده از این گیرنده های بسیار بیشتر از معایب آن است. شما می توانید با بررسی انواع گیرنده های موبایل و بررسی نقاظ ضعف و قوت آنها می توانید بهترین محصول را انتخاب و خرید کنید.


گیرنده دیجیتال کامپیوتر

گیرنده های دیجیتال مخصوص کامپیوتر و لپتاپ در گذشته در دو نوع اینترنال و اکسترنال تولید می شدند اما امروزه این محصولات در قالب گیرنده دیجیتال USB یا همان اکسترنال تولید می شوند که برای همه کامپیوترها و لپتاپ ها قابل استفاده است. گیرنده دیجیتال کامپیوتر با برندهای معتبر ایکس ویژن ، مای جیکا ، اورمدیا ، هاپاگ ، الگاتو ، پروویژن و … تولید می شوند. تیونر داخلی این گیرنده ها قابلیت دریافت تمامی شبکه های دیجیتال تلویزیونی را دارند. این محصولات در مدل های مختلف با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری متنوع با پشتیبانی از فرکانس DVB-T یا DVB-T2 به فروش می رسند.

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال USB کامپیوتر و لپتاپ

گیرنده دیجیتال کامپیوتر و لپتاپ

برای انتخاب یک گیرنده دیجیتال خوب علاوه بر تولید کننده معتبر و گارانتی معتبر به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • ورودی آنتن : ورودی آنتن گیرنده های دیجیتال کامپیوتر یا از نوع استاندارد IEC و یا به صورت آنتن ریز MCX می باشند . برای اتصال آنتن های قوی یا آنتن هوایی به گیرنده های دیجیتال با ورودی آنتن ریز نیاز به تبدیل پیدا می کنید. اتصال یک تبدیل هم باعث افت سیگنال دیجیتال می شود و هم باعث فشار بر روی بدنه و سخت افزار گیرنده دیجیتال می شود. بنابراین پیشنهاد ما استفاده از گیرنده های دیجیتال با ورودی آنتن استاندارد RF می باشد تا هم امکان اتصال انواع آنتن رومیزی و هوایی بدون تبدیل را داشته باشد ، هم سیگنال دریافتی افت پیدا نکند و هم به بدنه گیرنده دیجیتال فشار وارد نشود.
گیرنده دیجیتال کامپیوتر
 دو نوع گیرنده دیجیتال کامپیوتر و لپ تاپ
  • پشتیبانی از سیستم عامل : باید گیرنده دیجیتال خود را بر اساس سیستم عامل خود انتخاب کنید. اگر از ویندوز استفاده می کنید حتما توجه داشته باشید که گیرنده مورد نظرتان از تمام نسخه های ویندوز XP تا ویندوز 10 پشتیبانی کند و اگر از سیستم Mac استفاده می کنید حتما یک گیرنده دیجیتال معتبر با قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل Mac OS که تا آخرین نسخه آن را پشتیبانی می کند تهیه کنید. عموما گیرنده های دیجیتال مخصوص Mac دارای قیمت بالاتری می باشند.

سیستم عامل لینوکس مک ویندوز

  • نرم افزار گیرنده دیجیتال : یکی از نکات مورد توجه هنگام خرید ، نرم افزار گیرنده دیجیتال است. نرم افزارهای متنوعی برای گیرنده های دیجیتال وجود دارد اما نرم افزارهای Totalmedia برای ویندوز و نرم افزار eyetv برای سیستم عامل مک از بهترین نرم افزارهای دریافت شبکه های دیجیتالی می باشند.

نرم افزار گیرنده دیجیتال کامپیوتر


گیرنده دیجیتال تلویزیون

 امروزه گیرنده های دیجیتال مخصوص تلویزیون عموما بر روی خود تلویزیون ها طراحی شده است و نیازی به دستگاه اضافه ندارند اما برای تلویزیون هایی که تیونر دیجیتالی ندارند باید از دستگاه دیجیتال که به ستاپ باکس Set-top box هم معروف اند استفاده کرد. دستگاه دیجیتال تلویزیونی با برندهای مختلف و امکانات متفاوتی تولید می شوند . از برندهای معتبر این محصولات می توان به گیرنده دیجیتال دنای ، ایکس ویژن ، گاندو ، مکسیدر و مارشال اشاره کرد که مدت زیادی است که به تولید و پشتیبانی این گیرنده ها می پردازند. تفاوت این دستگاه ها عموما در قابلیت های نرم افزاری و بعضا سخت افزاری می باشند اما همه آنها قابلیت دریافت تمام شبکه های دیجیتال در فرکانس های T و T2 و پشتیبانی از شبکه های HD را دارند.

گیرنده دیجیتال تلویزیون ستاپ باکس
نمونه یک گیرنده دیجیتال تلویزیون Set-top Box

راهنمای خرید دستگاه دیجیتال

در انتخاب و خرید دستگاه های دیجیتال تلویزیونی به 2 نکته توجه داشته باشید :

 1- برند معتبر با گارانتی معتبر   2- دستگاه دارای دکمه جلو بدنه باشد

مورد اول بسیار واضح است چرا که دستگاه دیجیتال با برندهای معتبری مانند ایکس ویژن ، دنای ، مارشال ، مکسیدر ، گاندو و مانند آنها هم از گیرندگی خوبی برخوردار هستند و هم از نسل جدید شبکه های HD و شبکه های با فرکانس T2 پشتیبانی می کنند. اما در مورد نکته دوم باید بگوییم که دکمه جلوی بدنه دستگاه وقتی به کار می آید که ریموت کنترل دستگاه در دسترس نباشد و یا از کار افتاده باشد و این دکمه های جلو بدنه مانند دکمه منو ، تعویض کانال یا افزایش و کاهش صدا به کمک شما می آیند.

سایر قابلیت ها مانند ورودی USB برای ضبط برنامه های تلویزیونی ، خروجی HDMI ، قابلیت EPG ، قابلیت ضبط خودکار برنامه ها و … بر روی تمام دستگاه های دیجیتالی وجود دارد و امروزه به عنوان یک قابلیت متفاوت محسوب نمی شوند.

 

*توجه : عموما هنگام تبلیغ دستگاه دیجیتال از قابلیت اتصال USB و پخش فایل های ویدئویی با فرمت های MKV ، MPEG ، Divx و … به عنوان قابلیت گیرنده دیجیتال عنوان می کنند اما این یک تبلیغ اشتباه است چرا که هیچ گیرنده دیجیتالی قابلیت پخش تمامی فرمت ها و کدک های ویدئویی را ندارد و شما اگر به یک دستگاه پخش حرفه ای نیاز دارید باید از پلیرهای حرفه ای مانند انواع اندروید باکس استفاده کنید.

اتصال گیرنده دیجیتال به تلویزیون
مراحل اتصال گیرنده دیجیتال به تلویزیون


گیرنده دیجیتال خودرو

 گیرنده های دیجیتال مخصوص خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات در دسته بندی گیرنده های دیجیتال می باشند. این گیرنده های در مدلهای مختلف با صفحه LCD و بدون LCD طراحی و به فروش می رسند. گیرنده دیجیتال خودرو به دلیل برخورداری از تیونرهای قوی و تقویت شده قابلیت دریافت شبکه های دیجیتال تلویزیون و نمایش آن ها در حال حرکت و با سرعت نسبتا بالا را دارند. بعضی از کاربران می خواهند از گیرنده های دیجیتال موبایل به عنوان جایگزین گیرنده دیجیتال خودرو استفاده کنند که انتخاب اشتباهی است. چرا که گیرنده های دیجیتال موبایل یا گیرنده های دیجیتال ساده برای استفاده در ماشین در حال حرکت و با سرعت بالا از قدرت گیرندگی خوبی برخوردار نیستند به همین دلیل باید حتما از گیرنده دیجیتال مخصوص ماشین استفاده کنید. نصب این گیرنده ها زیاد سخت نیست اما به راحتی نصب سایر گیرنده های دیجیتالی هم نیست. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای نصب گیرنده دیجیتال خودرو از یک متخصص کمک بگیرید.

گیرنده دیجیتال خودرو
نمونه ای از یک گیرنده دیجیتال خودرو

پرسشهای متداول

نحوه اتصال گیرنده دیجیتال موبایل به تایپ سی Type-C چگونه است؟

برای اتصال گیرنده های دیجیتال موبایل به گوشی موبایل با پورت Type C باید از تبدیل تایپ سی که از قابلیت انتقال دیتا پشتیبانی می کند استفاده کرد.بعضی از تبدیل ها فقط برای شارژ استفاده می شود.

آیا گیرنده دیجیتال موبایل از ایفون هم پشتیبانی می کند؟

بله ، گیرنده دیجیتال های وایرلس مانند مای جی کا وای تی وی یا تیویزن و همچنین گیرنده دیجیتال هایی مخصوص ایفون و ایپد تولید می شوند.

آیا می توان از گیرنده دیجیتال موبایل در ماشین و در حال حرکت استفاده کرد؟

عموما از این گیرنده ها برای استفاده در ماشین در حال حرکت مخصوصا با سرعت بالا استفاده نمی شود. برای تماشای شبکه های دیجیتال در ماشین بهتر است از گیرنده دیجیتال خودرو که دارای تیونر تقویت شده هستند استفاده شود.

 

بررسی نهایی

همانطور که در این مقاله خواندید شرط اول و اصلی برای خرید یک گیرنده دیجیتال انتخاب محصول با برند و گارانتی معتبر می باشد. محصولاتی با برندهای متفرقه که معمولا قیمت های پایین تری هم دارند همیشه دردسر ساز خواهند بود و کیفیت پایین گیرندگی و نرم افزاری آنها مشکل ساز خواهند شد. بعد از انتخاب و خرید یک گیرنده دیجیتال با کیفیت این نکته را باید در نظر داشته باشید که شرط اصلی گیرندگی و نمایش کانالهای دیجیتال رسیدن امواج دیجیتال به آنتن می باشد. در یک نقطه کور که هیچ سیگنال دیجیتالی در اون نقطه وجود ندارد دریافت شبکه های دیجیتالی با آنتن های معمولی امکانپذیر نیست. به عنوان مثال در یک زیرزمین که از لحاظ سیگال دیجیتال تلویزیونی نقطه کور حساب می شود نمی توانید با اتصال یک آنتن معمولی به گیرنده دیجیتال شبکه های دیجیتالی را دریافت کنید. باید از آنتن های بیرونی یا آنتن هوایی برای دریافت شبکه ها استفاده کنید. در بعضی از نقاط هم که سیگنال دیجیتال ضعیف می باشند برای دریافت کامل شبکه های دیجیتالی می توانید از آنتن رومیزی اکتیو که دارای تقویت کننده سیگنال دیجیتال می باشند استفاده کنید.

تمامی مطالب فوق بر اساس تجربه چندین ساله تیم فنی مدیافو  در فروش و پشتیبانی گیرنده های دیجیتال جمع آوری شده است. انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است. 

لطفا برای اطلاع از جدیدترین مقاله ها و آموزش ها ، در خبرنامه ما عضو شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 نظرات
  1. مجتبی می گوید

    مطلب خیلی کامل و خوبی بود

  2. محمدحسین می گوید

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون.من از روش مبدل استفاده کردم.یعنی گیرنده دیجیتال رو با تبدیل hdmi به vga به مانیتورم وصل کردم

    1. زهرا می گوید

      سلام منظورتون اینه که گیرنده تلوزیون را با مبدل به کامپیوتر وصل کردین ؟؟

      1. سردبیر می گوید

        سلام. با مبدل به مانیتور وصل کردیم

    2. زهرا م می گوید

      سلام منظورتون اینه که گیرنده تلوزیون را با مبدل به کامپیوتر وصل کردین ؟؟

      1. سردبیر می گوید

        سلام. به مانیتور وصل کردیم

  3. رضا ستایش می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود. ممنون

  4. محسن می گوید

    سلام برای دانلود و وب گردی مینی کامپیوتر بهتر است یا اندروید باکس..؟ مزایا و معایب هر کدام را بفرمایید. با تشکر.

    1. سردبیر می گوید

      با سلام. اندروید باکس ها هم در اصل از خانواده مینی کامپیوترها هستند . مینی کامپیوتر ها در ساختار سخت افزاری و نرم افزاری متفاوتند. اگر منظور شما از مینی کامپیوترها ، کامپیوترهای رومیزی ای مانند اینتل و اچ پی و مانند اینها با سیستم عامل ویندوز است، اینگونه مینی کامپیوترها هزینه های به مراتب بالاتری نسبت به اندروید باکس ها دارند. اگر به منظور وب گردی و استفاده از نرم افزارهای رایج نیاز به یک دستگاه دارید ، پیشنهاد ما استفاده از اندروید باکس است.

  5. […] موبایل ، لپتاپ ، تلویزیون  یا خودرو هم می توانید از راهنمای خرید گیرنده دیجیتال کمک […]

  6. خیر الله رحیمی می گوید

    اطلاعات فنی بسیاخوبی را امشب مطالعه کردم دستتان درد نکند بامید خود کفایی وعدم وابستگی کشور عزیز مان ایران